Αμεση χρηματοδότηση των έργων
Του Γιωργου Λιαλιου
Στην άμεση καταβολή από τις τράπεζες περίπου 400 εκατομμυρίων ευρώ, προκειμένου να συνεχιστούν οι εργασίες κατασκευής στους τέσσερις από τους πέντε «προβληματικούς» οδικούς άξονες εστιάζονται οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στις κοινοπραξίες, τις τράπεζες και τα υπουργεία Υποδομών και Οικονομικών. Πρόκειται για μια προσωρινή λύση, καθώς οι τράπεζες αρνούνται να ξεκινήσουν και πάλι την καταβολή των δανείων, πριν ολοκληρωθεί η αναθεώρηση των συμβάσεων παραχώρησης. Το θέμα, βέβαια, είναι με ποιους όρους θα δοθούν τα χρήματα, καθώς οι τράπεζες πιέζουν για επιπρόσθετες εγγυήσεις από το κράτος.
Σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής πληροφορίες, τράπεζες, παραχωρησιούχοι και πολιτεία συζητούν την υπογραφή χωριστής συμφωνίας για την καταβολή από τις τράπεζες περίπου 100 εκατ. ευρώ ανά έργο, ποσό που θα δοθεί άμεσα προκειμένου να ενεργοποιηθούν και πάλι τα εργοτάξια. Τα χρήματα αυτά θα καλύψουν το «κενό» που έχει δημιουργηθεί, καθώς οι τράπεζες διέκοψαν από πέρυσι την καταβολή των δανείων στους τέσσερις από τους πέντε οδικούς άξονες.
Αυτό που μένει να ξεκαθαριστεί είναι με ποιους όρους θα καταβληθεί η χρηματοδότηση. Οπως όλα δείχνουν, τα ποσά αυτά θα «ενσωματωθούν» στα δάνεια που έχουν συναφθεί ανάμεσα στους παραχωρησιούχους και τις τράπεζες, δηλαδή θα αφαιρεθούν από το τελικό ποσό. Γιατί όμως, εφόσον τα χρήματα θα δοθούν ούτως ή άλλως από τις τράπεζες, αναζητείται χωριστή συμφωνία; Οι τράπεζες επιμένουν στη δημιουργία ενός χωριστού μηχανισμού χρηματοδότησης, καθώς δεν επιθυμούν σε καμία περίπτωση να ξεκινήσουν και πάλι την καταβολή των δόσεων των δανείων, προκειμένου να μην εμφανιστούν ότι υποχωρούν σε σχέση με τις διεκδικήσεις τους. Χαρακτηριστικό είναι ότι στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων οι τράπεζες υπέβαλαν διάφορες προτάσεις, όπως το κράτος να επισπεύσει και αυτό την καταβολή της δικής του χρηματοδότησης (η οποία κανονικά συνδέεται με την πρόοδο του κατασκευαστικού έργου). Ή να παρέχει το κράτος «εγγυήσεις» για τα ποσά που θα καταβληθούν. Η εξέλιξη αυτή ουσιαστικά θα οδηγήσει στην αποσάθρωση των συμβάσεων παραχώρησης, καθώς το κράτος θα αναλάβει επιπρόσθετες οικονομικές υποχρεώσεις.
Η αναζήτηση ενδιάμεσης χρηματοδότησης, την οποία αποκάλυψε ρεπορτάζ της «Κ» στις 16 Μαρτίου, επιβεβαιώθηκε προχθές με ανακοίνωση της Ολυμπίας Οδού, με αφορμή διαδηλώσεις που έγιναν το Σαββατοκύριακο στους σταθμούς διοδίων Ισθμού και Ρίου. «Οι εκδηλώσεις εναντίον των διοδίων κλονίζουν την εμπιστοσύνη των τραπεζών και των επενδυτών στο έργο και είναι πιθανό να αποτελέσουν εμπόδιο στη συμφωνία που απαιτείται για την εξασφάλιση ενδιάμεσης χρηματοδότησης που συζητείται», αναφέρει η εταιρεία, ουσιαστικά καλώντας για ακόμα μια φορά την πολιτεία (δηλαδή... την αστυνομία) να αναλάβει πιο ενεργό ρόλο για την καταστολή του κινήματος «Δεν πληρώνω».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου