ΣΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙ ΚΑΙ Η ΑΚΥΡΩΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΩΝ
Στο κόκκινο δύο συμβάσεις
Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ
Στην κόψη του ξυραφιού βρίσκονται τουλάχιστον δύο από τις συνολικά πέντε συμβάσεις για τους αυτοκινητόδρομους και δεν αποκλείεται να φτάσουν ώς την ακύρωσή τους, ανάλογα με τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ), που αναμένεται τις προσεχείς ημέρες.
Οι εργολάβοι δεν έχουν απαντήσει ώς τώρα στην πρόταση του υπουργείου Υποδομών, που τους έχει υποβληθεί από τα μέσα Απριλίου. Προβλέπει την υπογραφή μνημονίου και περιλαμβάνει τη μείωση των τιμών διοδίων από 25 έως και 50%, τη δημιουργία αποθεματικού, με «προίκα» 500 εκατ. ευρώ για την εξασφάλιση των τραπεζών που δανειοδοτούν τα έργα και την αντιμετώπιση των σοβαρών προβλημάτων που έχουν προκύψει από τις ανεπαρκείς μελέτες και έχουν προκαλέσει τις παρεμβάσεις του ΣτΕ. Από την πλευρά τους οι εργολάβοι, κυρίως από τις ελληνικές εταιρείες που μετέχουν στις κοινοπραξίες, εμφανίζονται θετικοί στις προτάσεις του υπουργείου, αλλά το ρόλο του «κακού» φαίνεται ότι έχουν αναλάβει οι τράπεζες.
Γνωμοδότηση
Εχει ενδιαφέρον ότι τουλάχιστον σε δύο περιπτώσεις τα έργα έχουν σταματήσει από τις 27 Ιανουαρίου 2011, αλλά οι εργολάβοι συνεχίζουν να εισπράττουν κανονικά διόδια! Με βάση τις συμβάσεις του 2007, το Δημόσιο έχει τη δυνατότητα να παρέμβει σε περίπτωση που παραχωρησιούχος έχει διακόψει τις κατασκευές για περισσότερο από τρεις μήνες. Επιπλέον έχει το δικαίωμα να καταγγείλει τη σύμβαση σε βάρος του αναδόχου. Ωστόσο, υπάρχουν και άλλα άρθρα της σύμβασης που δίνουν «πάτημα» στους εργολάβους για να ξεφεύγουν. Για τη διασαφήνιση των δικαιωμάτων του Δημοσίου, το υπουργείο Υποδομών έχει ζητήσει γνωμοδότηση του ΝΣΚ. Σύμφωνα με πληροφορίες, και οι εργολάβοι απειλούν με αποχώρηση και έχουν ανεπίσημα διαμηνύσει ότι θα διεκδικήσουν αποζημιώσεις άνω των 2 δισ. ευρώ!
Πηγές του υπουργείου Υποδομών διευκρίνιζαν στην «Ε» ότι οι εργολάβοι αντιδρούν σε ορισμένα μέτρα που προτείνει το Μνημόνιο. Οι αντιδράσεις αφορούν κυρίως την ενδυνάμωση του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ), που προβλέπεται να αναλάβει εποπτικό ρόλο για το σύνολο των αυτοκινητόδρομων με διόδια. Στην Αττική οδό λειτουργεί από την αρχή τριπλό σύστημα καταγραφής των εσόδων από τους σταθμούς διοδίων. Ανάλογες υποδομές προβλέπεται να τοποθετηθούν και στην Εγνατία.
Δεν συμβαίνει το ίδιο με τους πέντε υπό κατασκευήν αυτοκινητόδρομους. Είναι ενδεικτικό ότι στην περίπτωση του τμήματος Μαλιακός-Κλειδί, ύστερα από δειγματοληπτικό έλεγχο της κρατικής εταιρείας «Εγνατία Οδός Α.Ε.», που ασκεί καθήκοντα επιβλέποντος στα έργα, εντοπίστηκε σύστημα με πλαστές αποδείξεις διοδίων. Το γεγονός αποδέχτηκε εκπρόσωπος της κοινοπραξίας έπειτα από ερώτημα της «Ε». Διευκρίνισε ότι το περιστατικό είχε καταγραφεί πριν από περίπου δύο χρόνια και έχει παραπεμφθεί στη Δικαιοσύνη. Αρνήθηκε να μας δώσει περισσότερα στοιχεία και μας ενημέρωσε ότι πρόκειται για δύο υπαλλήλους των διοδίων που εντοπίστηκαν και απολύθηκαν. Ο ένας από αυτούς είχε αντιγράψει το bar code των διοδίων και έδιναν μια πλαστή απόδειξη σε κάθε οκτώ διελεύσεις. Από το υπουργείο Υποδομών μάς ενημέρωσαν ότι προτίθενται να παραστούν στις δίκες, γιατί θεωρούν ότι πρόκειται για απώλεια δημοσίων εσόδων, αφού τα διόδια καταβάλλονται από τους οδηγούς και αποτελούν μέρος της χρηματοδότησης των έργων. *
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου