Δευτέρα 1 Αυγούστου 2011

ΠΡΙΝ

Πέμπτη, 28 Ιουλίου 2011 Οδικοί άξονες: Παύση εργασιών, χιλιάδες οι άνεργοι


Του Στράτου Βουραζέρη


Κλείνουν το ένα μετά το άλλο τα εργοτάξια των μεγάλων οδικών αξόνων της χώρας (Ολυμπία Οδός, Ε65, Αιγαίου, Ιονία Οδός και Μορέας) οδηγώντας χιλιάδες εργαζόμενους στην ανεργία. Την προηγούμενη εβδομάδα ανακοινώθηκε επίσημα από τη γαλλική Bινσί, που έχει αναλάβει την εκτέλεση τμήματος (κοντά στην Πάτρα) του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνας - Τσακώνας (Ολυμπία Οδός) η παύση των εργασιών. Ο αριθμός των εργαζομένων στη συγκεκριμένη εργολαβία έχει περιοριστεί στους 80 από 400 που απασχολούνταν όταν το έργο εκτελούταν κανονικά. Από τον Ιούνιο εκτελούνται μόνο εργασίες συντήρησης, ενώ αναμένεται καθολική παύση εργασιών τον προσεχή Σεπτέμβρη.


Περίπου 2.800 εργαζόμενοι εκτιμάται ότι θα είναι η «συμβολή» της Ολυμπίας Οδού στην ενίσχυση της ανεργίας, ενώ ο αριθμός των ανέργων από τα έργα κατασκευής όλων των οδικών αξόνων αγγίζει τις 7.000. Στον αυτοκινητόδρομο Ε65 (Λαμία - Εγνατία Οδός) τα έργα έχουν σταματήσει προ διμήνου, αφήνοντας χίλιους εργαζόμενους στο δρόμο και στο Μορέα (Άγιος Βασίλειος - Καλαμάτα) δεκάδες απολύσεις γίνονται σε εβδομαδιαία βάση, με προοπτική μέχρι τα τέλη Ιουλίου να έχει απολυθεί το σύνολο των εργαζομένων.


Η παύση εργασιών στους νέους οδικούς άξονες, σηματοδοτεί ουσιαστικά τη διάλυση των συμβάσεων, που υπέγραψε το ελληνικό Δημόσιο με τις κατασκευαστικές εταιρείες και τις τράπεζες. Το ολοκληρωμένο φυσικό αντικείμενο των έργων στο σύνολό τους εκτιμάται (οι εταιρείες δεν παρέχουν ως όφειλαν επίσημα στοιχεία) ότι δεν ξεπερνά το 30%-40%.


Το κατασκευαστικό και τραπεζικό κεφάλαιο, επικαλούμενο οικονομικές δυσχέρειες, ως αποτέλεσμα των καθυστερήσεων στις απαλλοτριώσεις και τη μειωμένη κίνηση στους εθνικούς δρόμους, επιδιώκει νέες συμβάσεις προκειμένου να εξασφαλίσει τα υπερκέρδη που είχε αρχικά υπολογίσει. Δεν διστάζει μάλιστα να κάνει λόγο και για κίνδυνο χρεοκοπίας, όπως αναφέρθηκε από τους εκπροσώπους της Bινσί, στη συνάντηση που είχαν με το σωματείο των εργαζομένων στην εταιρεία, Η γαλαρία. Οι λόγοι που επικαλούνται οι ανάδοχοι είναι προσχηματικοί, αφού η μεν πρόοδος των απαλλοτριώσεων επιτρέπει την εκτέλεση εργασιών, ενώ η μείωση της κίνησης στους αυτοκινητοδρόμους, υπολείπεται κατά πολύ αυτής που είχε προβλεφθεί στις συμβάσεις.


Στοιχεία που είχαν δοθεί πρόσφατα στη δημοσιότητα σχετικά με την Ολύμπια Οδό από τον υφυπουργό υποδομών Γ. Μαγκριώτη, δεν επιβεβαιώνουν τους ισχυρισμούς της εταιρείας, η οποία (όπως και άλλες στην υπόλοιπη Ελλάδα) παρανόμως συνεχίζει –μετά τις 4 Aπριλίου– να εισπράττει τα διόδια του Ρίο, ενώ δεν έχει φανεί συνεπής στις μέχρι σήμερα συμβατικές της υποχρεώσεις.


Το σωματείο Η γαλαρία χαρακτηρίζει προκλητική τη στάση του κράτους, το οποίο ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις έχει καταβάλει στους εργολάβους ποσά που υπερβαίνουν αυτών που τους αναλογούν με βάση το ποσοστό του έργου που έχει εκτελεστεί σε κάθε περίπτωση, δεν προχωρά τις διαδικασίες προκειμένου να κηρυχτούν έκπτωτοι οι εργολάβοι, ακόμα και τώρα που τα έργα δεν εκτελούνται. Στην περίπτωση της Ολύμπιας Οδού, το ελληνικό Δημόσιο έχει καταβάλει το 60% περίπου της συμμετοχής του (περί τα 300 εκ. ευρώ) ενώ το εκτελεσμένο έργο δεν ξεπερνά το 35%. Και σαν να μην έφτανε αυτό, την ίδια ώρα που ζητούνται από τους εργαζόμενους ακόμα μεγαλύτερες οικονομικές θυσίες, το ελληνικό κράτος εμφανίζεται εξαιρετικά γαλαντόμο απέναντι στους εργολάβους: Ο λόγος γίνεται για την ανεκτική στάση που δείχνει απέναντι στη συνέχιση της είσπραξης των διοδίων από τους εργολάβους.


Την προηγούμενη εβδομάδα, κατά την εκδίκαση ασφαλιστικών μέτρων στην Πάτρα, προκειμένου να σταματήσει η είσπραξη των διοδίων στο Ρίο, ο εκπρόσωπος του Δημοσίου δήλωσε χαρακτηριστικά ότι «δεν υπάρχει λόγος να δημιουργείται θέμα, αφού αν δεν εισπράττονται τα διόδια από την ανάδοχο κοινοπραξία, θα εισπράττονται από το κράτος». Η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ (Ράχες Φθιώτιδας - Κλειδί Ημαθίας), ανακοίνωσε ότι θα υποβάλει μέχρι τα τέλη του μήνα, 15 αγωγές εναντίον επαγγελματιών οδηγών που δεν πληρώνουν διόδια.


Από την πλευρά τους οι τράπεζες έχουν κλείσει τη στρόφιγγα της χρηματοδότησης, προκειμένου να διαφυλάξουν τα κέρδη τους, επιδιώκοντας μία νέα διαπραγμάτευση που θα τους εξασφαλίσει αυξημένο επιτόκιο δανεισμού, σε σχέση με το 1% που προέβλεπαν οι αρχικές συμβάσεις.


Στην ανακοίνωση του σωματείου H γαλαρία τονίζεται ότι όποια λύση και να δοθεί με κριτήριο τις ανάγκες εργολάβων, κατασκευαστών και τραπεζιτών θα αποτελέσει σκάνδαλο, όπως σκάνδαλο αποτέλεσαν και οι συμβάσεις που υπογράφτηκαν κατά το πρόσφατο παρελθόν και οδήγησαν στο να πληρώνονται τα οδικά έργα στην Ελλάδα ακόμα και 12 φορές ακριβότερα, συγκριτικά με το κόστος αυτών σε άλλες χώρες της Ευρώπης (βλ. Ισπανία). Σε επικοινωνία που είχαμε με τον πρόεδρο του σωματείο, Θ. Τσελεπή, μας τόνισε ότι στην παρούσα φάση απαιτείται η συνέχιση της κατασκευής των έργων με αποκλειστικό κριτήριο της ανάγκες της κοινωνικής πλειοψηφίας. Συμπλήρωσε δε ότι θα πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα για τη προστασία των χιλιάδων ανέργων και την επιστροφή τους στην εργασία με αξιοπρεπείς όρους σε ό,τι αφορά τις αμοιβές και την ασφάλιση. Σε αυτή την κατεύθυνση το σωματείο από την προηγούμενη εβδομάδα έχει αναλάβει πρωτοβουλίες απέναντι στην κυβέρνηση και τους εργοδότες, οι οποίες θα κλιμακωθούν μέχρι τον προσεχή Σεπτέμβρη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου