Κυριακή 11 Ιουλίου 2010


Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, Κυριακή 11 Ιουλίου 2010
Κίνα: οι απεργίες φέρνουν αυξήσεις

ΣΕ ΔΕΚΑ ΕΠΑΡΧΙΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΙΣ Η ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΡΟΧΩΡΗΣΕ ΣΕ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΣΤΟΥΣ ΜΙΣΘΟΥΣ ΕΩΣ ΚΑΙ 33% ΓΙΑ ΝΑ ΕΚΤΟΝΩΘΕΙ Η ΔΥΣΑΡΕΣΚΕΙΑ
Του ΜΩΥΣΗ ΛΙΤΣΗ

ΑΥΞΗΣΗ του κατώτατου μισθού; Οχι βέβαια στην αναπτυγμένη δύση, όπου εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα μπαίνουν στον πάγκο του Προκρούστη. Η είδηση έρχεται από την Κίνα, η οποία συγκλονίζεται από αυξανόμενο κύμα απεργιών σε θυγατρικές μεγάλων πολυεθνικών επιχειρήσεων, όπως οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες Toyota και Honda.

Κινέζες εργάτριες που απεργούν κάθονται έξω από τα γραφεία του εργοστασίου. Κινέζες εργάτριες που απεργούν κάθονται έξω από τα γραφεία του εργοστασίου. Σε δέκα βιομηχανικές κινεζικές επαρχίες και πόλεις η διοίκηση των επιχειρήσεων προχώρησε σε αύξηση του κατώτατου μισθού έως και 33%, μετά τις παραινέσεις του πρωθυπουργού Wen Jiabao για τη λήψη μέτρων ώστε να καταλαγιάσει η αυξανόμενη εργασιακή δυσαρέσκεια.

Η πόλη του Πεκίνου αύξησε τον κατώτατο μισθό από 800 γουάν σε 960 (113 ευρώ), αύξηση που είναι της τάξης του 20%. Στη Χενάν, την πολυπληθέστερη κινεζική επαρχία, με σχεδόν 100 εκατ. κατοίκους, ο κατώτατος μηνιαίος μισθός αυξήθηκε κατά 33% στα 600 γουάν (70 ευρώ). Οι μισθοί ακόμη και αυξημένοι παραμένουν, βέβαια, σε τρομερά χαμηλά επίπεδα.

Το απεργιακό κύμα αφορά κυρίως την τεράστια δεξαμενή εργατικού δυναμικού που προέρχεται από εσωτερική μετανάστευση και υπολογίζεται σε 150 εκατ. άτομα.

Από τα τέλη Μαΐου η Κίνα συγκλονίζεται από απεργίες που βλέπουν το φως της δημοσιότητας, καθώς αφορούν θυγατρικές ιαπωνικών και άλλων επιχειρήσεων και με τις απεργίες δημιουργήθηκαν ήδη προβλήματα στην παραγωγή και την παράδοση των προϊόντων. Η πιο πρόσφατη καταγεγραμμένη απεργία αφορά την κατασκευάστρια ηλεκτρονικών Mitsumi Electric, θυγατρική της ομώνυμης ιαπωνικής στο λιμάνι Tianjin στη βόρεια Κίνα. Οι 3.000 εργαζόμενοί της πραγματοποίησαν τριήμερη απεργία που έληξε στις αρχές της εβδομάδας, μετά την ανακοίνωση της εταιρείας ότι ικανοποίησε τα αιτήματα των απεργών χωρίς όμως να δώσει λεπτομέρειες. Ο μισθός ενός εργαζομένου στην εν λόγω επιχείρηση ανερχόταν στα 1.500 γουάν (176 ευρώ), μαζί με τις υπερωρίες και την εργασία τα Σάββατα.

Στο τέλος Ιουνίου τριήμερη απεργία πραγματοποίησαν και οι εργαζόμενοι στην κατασκευάστρια κλιματιστικών Ingersoll-Rand. Η διοίκηση της θυγατρικής της ιαπωνικής Denso, που κατασκευάζει εξοπλισμό για τα καύσιμα των αυτοκινήτων, υποσχέθηκε πρόσφατα έπειτα από επίσης απεργία τριών ημερών ότι θα δώσει αυξήσεις 800-900 γουάν (105 ευρώ) το μήνα. Η αμοιβή για τους περισσότερους εργαζόμενους στην επιχείρηση ήταν 1.100-1.300 γουάν (152 ευρώ) και φθάνουν τα 3.000 γουάν (352 ευρώ) για ορισμένες ειδικότητες τεχνικών.

Μία από τις πιο πρόσφατες μεγαλύτερες απεργιακές κινητοποιήσεις ήταν αυτή σε εργοστάσιο της Honda στο Foshan. Οι 1.900 περίπου εργαζόμενοι απήργησαν επί τρεις εβδομάδες στο τέλος Μαΐου, ζητώντας καλύτερες αμοιβές. Επειτα από βίαιες συγκρούσεις, οι οποίες ανέδειξαν το σοβαρό πρόβλημα εργασιακών συνθηκών ευρύτερα στην Κίνα, η διοίκηση έδωσε αύξηση 24%.

Στην θυγατρική της Honda, Honda Lock (κλειδαριές αυτοκινήτων), περί τους 1.500 εργαζόμενους κατέβηκαν σε απεργία στις αρχές Ιουνίου, ζητώντας αύξηση 700 γουάν (82 ευρώ) στους βασικούς μισθούς και τη δημιουργία ανεξάρτητου συνδικαλιστικού σωματείου -στην Κίνα ο συνδικαλισμός είναι άμεσα ελεγχόμενος από το κυβερνών κομμουνιστικό κόμμα.

Οι εργαζόμενοι επέστρεψαν στη δουλειά ύστερα από μία εβδομάδα εργασιακών κινητοποιήσεων, με τη διοίκηση να επιμένει σε αύξηση 280 γουάν (33 ευρώ), την οποία φέρεται να αποδέχτηκε η πλειονότητα των εργαζομένων.

Η θυγατρική της Toyota στην Κίνα συμφώνησε επίσης έπειτα από παρατεταμένες κινητοποιήσεις να δώσει επιπλέον επιδόματα για τους εργαζόμενους που δουλεύουν με τη ζέστη του καλοκαιριού, πέραν της αρχικής αύξησης 20%. Απεργίες έχουν γίνει ακόμη σε εργοστάσιο της Nissan, καθώς και στη δανέζικη ζυθοποιία Carlsberg.

Πρόσθετα κίνητρα

Η κινεζική κυβέρνηση φέρεται να ενθαρρύνει την αύξηση των μισθών όχι μόνο για να κατευνάσει τα πνεύματα, αλλά και για να δημιουργήσει πρόσθετα κίνητρα ώστε να εγκαταλείψουν οι Κινέζοι τα χωριά τους και να εργαστούν στην ταχύτατα αναπτυσσόμενη οικονομία των πόλεων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου