ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΓΚΡΙΣΗ ΤΟΥ ΔΑΝΕΙΟΥ ΑΝΑΜΕΝΕΤΑΙ ΝΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΟΥΝ ΤΑ ΕΡΓΟΤΑΞΙΑ
Τη Σύνοδο περιμένουν οι τράπεζες για να επαναχρηματοδοτήσουν έργα
Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ
Υπάρχει μια μικρή πιθανότητα να εφαρμοστούν τα μέτρα νωρίτερα, ίσως μέσα στον Ιούλιο, αν συμφωνήσουν οι τράπεζες που δανειοδοτούν τα έργα.
Προς το παρόν υπάρχει μόνον πάγωμα των προβλεπόμενων αυξήσεων, που έπρεπε να ισχύσουν από τις αρχές του χρόνου και είναι 20% για το τμήμα Μαλιακός-Κλειδί, ενώ στις διαδρομές Αθήνα-Κόριθνος και Μεταμόρφωση-Σκάρφεια πάγωσαν δύο αναπροσαρμογές 20% τον Μάρτιο και 30% τον Ιούνιο.
Αυτά προκύπτουν από τις χθεσινές δηλώσεις του Δημήτρη Ρέππα, με αφορμή την υπογραφή μνημονίου συναντίληψης ανάμεσα στο υπουργείο και τους εργολάβους. Θα ακολουθήσουν διαπραγματεύσεις ανάμεσα στο υπουργείο Οικονομικών και τις 44 τράπεζες, από τις οποίες 11 είναι ελληνικές.
Από το περασμένο φθινόπωρο έχουν σταδιακά διακόψει τη χρηματοδότηση με το επιχείρημα ότι η Ελλάδα οδεύει προς τη χρεοκοπία. Με την ολοκλήρωση των συζητήσεων εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει και πάλι η χορήγηση των δανείων και θα ανοίξουν τα εργοτάξια. Θεωρείται βέβαιο ότι αυτό θα γίνει μετά τη σύνοδο κορυφής στις 24 Ιουνίου και την αναμενόμενη έγκριση νέου δανείου προς τη χώρα. Ο υπουργός Οικονομικών έχει ανακοινώσει τη δημιουργία μηχανισμού, που θα διασφαλίσει από τον προϋπολογισμό 500 εκατ. ευρώ τα οποία θα λειτουργούν ως πρόσθετη εγγύηση απέναντι στις τράπεζες.
«Η επίλυση των προβλημάτων θα γίνει εντός του συμβατικού πλαισίου των ισχυόντων νόμων», επιμένει ο υπουργός Υποδομών και αποκλείει «ανατροπές στην κατανομή κινδύνων» κατά τη διάρκεια κατασκευής και λειτουργίας των αυτοκινητόδρομων.
Πρόκειται για το θέμα των επιτοκίων, τα οποία το 2007 που υπογράφηκαν οι δανειακές συμβάσεις ήταν 1-1,5% και σήμερα διαμορφώνονται στο 5-6% και λέγεται πως αυτό είναι το «ζουμί» της εμπλοκής στις χρηματοδοτήσεις. Οι εργολάβοι επικαλούνται και τη μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου, λόγω της οικονομικής κρίσης.
Εκανε λόγο για «μεγάλες αστοχίες», αφού σχεδόν σε όλα τα έργα έχουν προκύψει σοβαρά τεχνικά προβλήματα (περιοχές Καϊάφα και Κλόκοβας, βιότοπος αρκούδας κ.λπ.), που επιβάλλουν μεγάλες αλλαγές, ενώ είναι δεδομένες οι καθυστερήσεις σε απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικές ανασκαφές και μετακίνηση δικτύων κοινής ωφέλειας.
Τέσσερα χρόνια μετά την κύρωση των συμβάσεων και ενώ έχει περάσει το 60 έως και 80% του προβλεπόμενου χρόνου κατασκευής, τα τρία μεγαλύτερα έργα (Ιόνια οδός, Κόρινθος-Πάτρα και Ε-65) έχουν προχωρήσει μόνον κατά 30-40%. Η Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας βρίσκεται στο 85% και το τμήμα Μαλιακός-Κλειδί με τις σήραγγες των Τεμπών στο 68%.
Με τη σύμφωνη γνώμη των Βρυξελλών, στα προβληματικά τμήματα θα γίνει αναστολή των συμβάσεων μέχρι να βρεθούν νέες λύσεις, ενώ θα παραταθούν οι χρόνοι και θα προσαρμοστούν οι προϋπολογισμοί. Το νέο χρονοδιάγραμμα θα είναι έτοιμο τον Νοέμβριο και στη συνέχεια η τελική συμφωνία θα κατατεθεί για ψήφιση από τη Βουλή.
Με ευθύνη του υπουργείου Οικονομικών, πρόκειται να δημιουργηθεί εταιρεία ειδικού σκοπού, η οποία θα διαχειριστεί τα μελλοντικά έσοδα του Δημοσίου από τα διόδια, τα οποία ώς το 2037 υπολογίζεται να διαμορφωθύν σε 21-23 δισ. ευρώ. *
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου