Παρασκευή, 22 Ιουλίου 2011

ΕΡΩΤΗΣΗ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΗΝ ΒΟΥΛΗ

Ερώτηση κατέθεσε στη Βουλή ο Αχαιός Βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, όσον αφορά τα οικονομικά αποτελέσματα της Ολυμπίας Οδού. Αναλυτικά το κείμενο της Ερώτησης:

"Πρόσφατα η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε ανακοίνωσε τα οικονομικά της αποτελέσματα για το πρώτο εξάμηνο του 2011. Η Ολυμπία Οδός ανακοίνωσε εμφάνισε καθαρές ζημίες προ αποσβέσεων και φόρων ύψους 11.200.000 ευρώ. Τα βασικά στοιχεία που παρουσίασε η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε για το πρώτο εξάμηνο του 2011:

15% μείωση του κύκλου εργασιών λόγω της σημαντικής πτώσης της κυκλοφορίας στο δίκτυο από τον Φεβρουάριο του 2010 και των δράσεων του κινήματος κατά των διοδίων, τα οποία, μαζί με τις γνωστές καθυστερήσεις, οδηγούν σε έλλειμμα της τάξεως του 50% σε σύγκριση με το αρχικό σχέδιο χρηματοδότησης,

Σταθερό λειτουργικό κόστος του δικτύου από Ελευσίνα έως Πάτρα,

Διπλασιασμός του κόστους δανεισμού και άλλων εξόδων σύμφωνα με τους αρχικούς όρους των δανείων.

Η ανακοίνωση από την Ολυμπία Οδό δείχνει και την κατάσταση η οποία επικρατεί σε αυτό μεγάλο έργο που δυστυχώς παραπαίει. Οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται και όπως χαρακτηριστικά καταλήγει η ανακοίνωση «Η εταιρία συνεργάζεται στενά με το Ελληνικό Δημόσιο και τους Δανειστές του Έργου ώστε να διαμορφωθεί μία βιώσιμη λύση για τη συνέχιση του Έργου».

Φυσικά ούτε λόγος για το πότε θα ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις οι οποίες έχουν ως κύριο θύμα τους οδηγούς που στερούνται την ύπαρξη ενός ασφαλούς και υπερσύγχρονου έργου όσο και του ίδιου του δρόμου που παραμένει εγκλωβισμένος στα γρανάζια της κρίσης, των τραπεζών, των εταιρειών και του Ελληνικού Δημοσίου.

Το έργο έχει ήδη παρουσιάσει πολύ μεγάλες καθυστερήσεις σε όλη του την έκταση και ειδικά στο τμήμα που αφορά στην Αχαΐα. Παραλλήλως η κατασκευαστική κοινοπραξία συνεχίζει να εισπράττει κανονικά τα διόδια από τους πολίτες.

Είναι προφανές πλέον το αδιέξοδο στο οποίο έχει περιέλθει η κοινοπραξία αφού τα προβλήματα στον αυτοκινητόδρομο διογκώνονται και οι όποιες λύσεις καθυστερούν. Η πρόσφατη μάλιστα ανακοίνωση της εταιρείας διa του τύπου «…ότι η εταιρεία συνεργάζεται στενά με το Ελληνικό δημόσιο και τους δανειστές της στο Έργο, ώστε να διαμορφωθεί μια βιώσιμη λύση για την συνήχηση του έργου…» (εφημερίδα Πελοπόννησος 14/7/2011), ουσιαστικά καταδεικνύει την κρισιμότητα της κατάστασης.

Μέχρι τον Ιούνιο και τον πρόσφατο ανασχηματισμό η Εταιρία, οι Τράπεζες και το Ελληνικό Δημόσιο βρίσκονταν σε συνεχείς διαπραγματεύσεις. Μετά την αντικατάσταση του κ. Ρέππα από τον κ. Ραγκούση το όλο ζήτημα βρίσκεται σε τέλμα. Χαρακτηριστική είναι δε η ανακοίνωση του υφυπουργού Υποδομών κ. Μαγκριώτη από το βήμα της βουλής (14/7/2011) σχετικά με το ζήτημα μείωσης των διοδίων. Ο Υφυπουργός ανακοίνωνε ότι δεν θα γίνει πράξη η μείωση των διοδίων διαψεύδοντας πανηγυρικά τόσο τον Υπουργό όσο και τον ίδιο του τον εαυτό. Ο Υφυπουργός επέρριψε ευθύνες τόσο στις τράπεζες, οι οποίες -όπως υποστήριξε «δεν επαναχρηματοδοτούν τα έργα θεωρώντας τα μη βιώσιμα», όσο και στους παραχωρησιούχους που σύμφωνα με τα λεγόμενά του δεν τήρησαν τη συμφωνία με την κυβέρνηση.

Όλα τα παραπάνω συμβαίνουν όταν από τις αρχές του χρόνο το μεγαλύτερο μέρος του προσωπικού της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ έχει απολυθεί και οι ρυθμοί των εργασιών όλο και μειώνονται, γεγονός που δεν μπορεί να μην είναι σε γνώση του Υπουργείου Υποδομών. Επίσης πιθανολογείται ότι τις επόμενες ημέρες η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ θα ανακοινώσει και επισήμως τη διακοπή της κατασκευής έως ότου αρθούν τα εμπόδια.

Τις τελευταίες ημέρες η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ λύνει τις συμβάσεις της με μικρότερους εργολάβους και κατασκευαστικές εταιρείες, με αποτέλεσμα να απολύεται και ένας μεγάλος αριθμός εργαζομένων σε αυτές. Υπάρχουν ακόμα και πληροφορίες ότι πωλούνται και μηχανήματα που δουλεύουν στο έργο «...Σε πλειστηριασμό αναμένεται να βάλει αύριο μηχανήματά της η εταιρεία ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ... σύμφωνα με αποκλειστικές ασφαλείς πληροφορίες του Olympia.gr...»

Τέλος και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ η σημερινή κατάσταση θα διατηρηθεί τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2011. Το έργο έχει ήδη μείνει πίσω έχοντας πάρει παράταση για περισσότερες από 524 ημέρες (αφορά στην Τέταρτη Αποκλειστική Προθεσμία που αφορά στην ολοκλήρωση των τμημάτων Αρχαία Κόρινθος-Α/Κ Κιάτου, Α/Κ Αραχωβίτικων-Α/Κ Ρίου-Κ1 Μιντιλόγλι-Α/Κ Κάτω Αχαΐας, σύμφωνα με τον κ. Μαγκριώτη, έχει παραταθεί μέχρι την 30-6-2012 λόγω καθυστέρησης ολοκλήρωσης των αρχαιολογικών εργασιών και ερευνών, καθώς και των απαλλοτριώσεων, αλλά και των εκκρεμών προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας για την παραλλαγή της χάραξης στα Βραχνέικα, όπου οι κάτοικοι δεν επιτρέπουν την οποιαδήποτε έναρξη εργασιών μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης).

Ερωτάται ο Υπουργός

1) Το «μνημόνιο συναντίληψης» που υπεγράφη μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και των παραχωρησιούχων ήταν επίσημη συμφωνία;

2) Το μνημόνιο τελούσε υπό την έγκριση των 43 τραπεζών που χρηματοδοτούν τα έργα;

3) Η κυβέρνηση μπορεί να φέρει στη Βουλή νομοθετική ρύθμιση, ώστε να μειωθούν τα διόδια».

4) Η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ είχε συνάντηση με το Ελληνικό Δημόσιο, προκειμένου να υπογραφεί η ανανέωση της σύμβασης, καθότι έληγε η καταληκτική ημερομηνία;

5) Ποια ήταν η καταληκτική ημερομηνία για την συμφωνία; Εξίσου σημαντικό να σημειωθεί είναι ότι μέχρι την Τέταρτη Αποκλειστική Τμηματική Προθεσμία, η οποία λήγει στις 4 Ιουνίου του 2011, οφείλει να έχει ολοκληρωθεί το τμήμα Α/Κ Κιάτου-Δυτικός Α/Κ Αιγίου. Επιπλέον, στη Σύμβαση Παραχώρησης αναφέρεται ρητά ότι μετά την ημερομηνία της Τέταρτης Αποκλειστικής Προθεσμίας αρθ. 18.2.4 παύει η επιβολή διοδίων τελών για το μήκος των μη ολοκληρωμένων τμημάτων του Τμήματος Α/Κ Τριπόλεως – Πάτρα Ν.Ε.Ο.

6) Σε ποιο σημείο βρίσκονταν οι διαπραγματεύσεις με τον κ. Ρέππα και σε ποια φάση βρίσκονται τώρα με τον κ. Ραγκούση;

7) Πόσα χρήματα έχει εισπράξει μέχρι τώρα η κοινοπραξία; Αναφορικά με τα οικονομικά στοιχεία του έργου, σημειώνεται ότι μέχρι τον Ιούλιο του 2010 ο Παραχωρησιούχος του εν λόγω οδικού άξονα έχει εισπράξει 150.000.000 Ευρώ. Σχετικά σημειώνεται ότι η δαπάνη των εργασιών που είχαν εκτελεστεί μέχρι τον Ιούλιο του 2010 είναι της τάξης του 16% του συνόλου του έργου. Με βάση όμως τη Σύμβαση Παραχώρησης, το ποσό των διοδίων που θα εισπράξει ο παραχωρησιούχος μέχρι το τέλος της περιόδου των μελετών – κατασκευών είναι 686.609.000 Ευρώ τηρουμένου του χρονοδιαγράμματος του έργου. Ωστόσο, το ποσοστό 16%, βάσει της Σύμβασης, είναι 109.857.000 Ευρώ από διόδια μέχρι τον Ιούλιο του 2010. Επομένως, ο παραχωρησιούχος κατ’ αναλογία του Υπουργείου έχει ήδη εισπράξει παραπάνω περίπου 50% από διόδια χωρίς να τηρεί το χρονοδιάγραμμα κατασκευής.

8) Πόσα χρήματα έχει εισπράξει μέχρι τώρα το Ελληνικό Δημόσιο;

9) Υφίσταται συμβατικός συσχετισμός των εσόδων διοδίων με το χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης εργασιών;

10) Ο «κυκλοφοριακός κίνδυνος» ο οποίος συνδέεται με τα έσοδα των διοδίων και ποιόν αφορά η επισφάλεια αυτή;

11) Πόσοι εργαζόμενοι εργάζονται ακόμα στο έργο;

12) Πόσα εργοτάξια είναι ακόμα ανοιχτά;

13) Η πληρωμή των απαλλοτριώσεων για την Ολύμπια Οδό σε ποιο σημείο βρίσκονται;

14) Σε ποιο στάδιο βρίσκεται το έργο κατασκευής της Ολύμπιας Οδού;

15) Οι απολύσεις των εργαζομένων πώς δικαιολογούνται αυτές όταν το έργο παρουσιάζει ήδη καθυστερήσεις και είναι αναγκαία η επιτάχυνση των εργασιών;

Ο ερωτών βουλευτής

Νίκος Ι. Νικολόπουλος"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου