Τετάρτη 16 Μαρτίου 2011

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ


Δρόμοι: Το αυξημένο κόστος των έργων καλούνται να το πληρώσουν οι οδηγοί
ΜΕ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΔΙΟΔΙΑ ΘΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΘΕΙ ΝΑ ΚΑΛΥΦΘΟΥΝ ΤΑ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΚΟΝΔΥΛΙΑ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ

Των Δ. ΚΑΔΔΑ kaddim@enet.gr, ΜΙΧ. ΓΕΛΑΝΤΑΛΙ gel@enet.gr


ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ που η Ελλάδα υποβάλλεται από το μνημόνιο στη θεραπεία της «εσωτερικής υποτίμησης» με μειώσεις αποδοχών και συντάξεων, οι εργολάβοι φαίνεται πως κινούνται σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση.
Το κόστος των μεγάλων έργων υποδομής «αβγατίζει» διαρκώς και τα επιπλέον ποσά καλείται να καλύψει ο πολίτης μέσω όλο και ακριβότερων διοδίων.

Οπως φαίνεται από το σχετικό πίνακα, το αρχικό κόστος κατασκευής επιβαρύνεται δραματικά- μέσα σε μόλις ένα 6μηνο- με τις τράπεζες και τις κοινοπραξίες να αναλαμβάνουν ελάχιστα ή και καθόλου το επιπλέον κόστος που τους αναλογεί.

Μόνο στα έντεκα μεγάλα έργα, στοιχεία των οποίων όφειλε να κοινοποιήσει η Ελλάδα στις Βρυξέλλες το 2010 (βάσει των υποχρεώσεων που απορρέουν από το μνημόνιο) το κόστος κατασκευής αυξήθηκε κατά 640 εκατ. ευρώ. Ετσι, οι υποδομές που είχε προϋπολογιστεί να κοστίσουν 4,2 δισ. ευρώ, σύμφωνα με κυβερνητικές ανακοινώσεις το Δεκέμβριο, απαιτούν πλέον κονδύλια 4,84 δισ. ευρώ.

Η επιβάρυνση μόνο αμελητέα δεν μπορεί να θεωρηθεί. Η μεγαλύτερη «τρύπα» προέρχεται από ένα μόνο έργο, τον άξονα «Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα/Σπάρτη», προϋπολογισμού υλοποίησης 1,22 δισ. ευρώ (έναντι 705 εκατ. ευρώ στα στοιχεία της Ε.Ε.). Καθώς το έργο υλοποιείται με σύμβαση παραχώρησης υπάρχει μεγάλος κίνδυνος ο πολίτης να κληθεί να πληρώσει αυξημένα διόδια, αναφέρουν αρμόδια στελέχη. Ωστόσο, οι ίδιες πηγές επισημαίνουν πως κάτι τέτοιο θα μπορούσε να αποφευχθεί αν ο ιδιώτης (κοινοπραξία) εγκαλείτο να τηρήσει τον όρο της σύμβασης, δηλαδή να αναλάβει το βάρος που του αναλογεί με βάση το αρχικό ποσοστό συμμετοχής.

Ο καταμερισμός

Είναι ενδεικτικό πως με βάση τη σύμβαση παραχώρησης του έργου «Κόρινθος- Πάτρα- Πύργος- Τσακώνα», η χρηματοδοτική συνεισφορά των μετόχων είχε συμφωνηθεί στο 7%, έναντι 41% των τραπεζικών χορηγήσεων και 20% της επιδότησης του ελληνικού Δημοσίου. Το υπόλοιπο ποσό θα καλυφθεί από τα έσοδα των διοδίων.

Και ενώ στις συμβάσεις παραχώρησης ορίζεται πως «η υπέρβαση του κόστους λόγω απαλλοτριώσεων ή άλλων καθυστερήσεων βαρύνει αυτόν που έχει αναλάβει το έργο».

Την ίδια στιγμή αναγνωρίζεται και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πως μία από τις βασικές αιτίες της χαμηλής απορροφητικότητας του ΕΣΠΑ είναι η «αργή πρόοδος μεγάλων έργων υποδομής». Αυτό προκύπτει μετά και την απάντηση της Ε.Ε. σε σχετική ερώτηση του Νίκου Χουντή, ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ. Οπως αναφέρεται, τα έντεκα έργα (συμπεριλαμβάνεται και ο ΗΣΑΠ στα δέκα που είχε ανακοινώσει το Δεκέμβριο η κυβέρνηση) συνεχίζονται από το Γ' ΚΠΣ και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν -όπως και άλλα έργα στην Ελλάδα- σχετίζονται με καθυστερήσεις στην έκδοση οικοδομικής άδειας, άδειας από την αρχαιολογική υπηρεσία, με απαλλοτριώσεις και δικαστικές ή διοικητικές προσφυγές.

Η Επιτροπή ως μέσο επίλυσης των ανωτέρω προβλημάτων επαναλαμβάνει τις συστάσεις του μνημονίου για την υιοθέτηση νομοθεσίας η οποία θα μειώνει τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση των δημόσιων έργων και των επενδυτικών σχεδίων γενικά.

Εκτύπωση σελίδαςΑποστολή με Email

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου