Κυριακή, 4 Σεπτεμβρίου 2011

ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΜΕΓΚΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ Η ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 4/ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ/2011

Ούτε βήμα... σημειωτόν στα μεγάλα οδικά έργα
Του Μ. ΓΕΛΑΝΤΑΛΙ

ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ παραμένει η χρηματοδότηση της κατασκευής των μεγάλων οδικών έργων, παρά τις νέες διαβεβαιώσεις του υπουργού Οικονομιών πως... το ζήτημα θα αποσαφηνιστεί παρά πολύ σύντομα.

Στην προ δεκαημέρου συνάντηση του Ευ. Βενιζέλου με επιχειρηματίες ενόψει της προετοιμασίας της διήμερης παρουσίασης της ΕΧΑΕ στο Λονδίνο ο υπουργός ήταν κατηγορηματικός, σημειώνοντας πως «η τροποιητική συμφωνία θα εισαχθεί στη Βουλή και θα κυρωθεί για να απεμπλακούν τα έργα».

Μάλιστα, ήταν τέτοια η βεβαιότητά του, ώστε απευθυνόμενος σε επικεφαλής κατασκευαστικών εταιρειών που συμμετέχουν στην κοινοπραξία κατασκευής, ούτε λίγο ούτε πολύ έκανε λόγο για άρση του αδιεξόδου πριν από τις 8-9 του μήνα, προκειμένου οι έλληνες επιχειρηματίες να έχουν κάτι χειροπιαστό να παρουσιάσουν στους ξένους θεσμικούς.

Ολα στον αέρα

Η παρουσίαση ελληνικών εταιρειών στο Λονδίνο έχει προγραμματιστεί για το τέλος της ερχόμενης εβδομάδας, ωστόσο μέχρι και αργά το απόγευμα της Παρασκευής δεν είχε γίνει ούτε... μισό βήμα σημειωτόν, όπως χαρακτηριστικά σημείωνε στην «Οικονομία» επιχειρηματίας του κλάδου.

Ο ίδιος υποστήριξε πως το πρόβλημα πλέον δεν είναι τόσο στο ότι πολλοστή φορά μία υπουργική... δέσμευση μένει στα χαρτιά όσο στον κίνδυνο να βρεθούν τα έργα κυριολεκτικά στον αέρα. Το χειρότερο, σύμφωνα με εκτίμηση άλλου επιχειρηματία (εταιρείας που επίσης συμμετέχει στην κοινοπραξία της Ολυμπίας Οδού), είναι ο ορατός πλέον ο κίνδυνος οι ξένες τράπεζες να χαρακτηρίσουν μη συμφέρον το έργο, να κηρύξουν μονομερώς άγονη τη συμμετοχή τους και να αποχωρήσουν.

Σήμερα ουσιαστικά κανένας μεγάλος δρόμος δεν προχωρά. Ο μόνος που υπάρχει ακόμα οριακή κατασκευαστική δραστηριότητα είναι ο άξονας (Κορίνθου-Πατρών-Πύργου-Τσακώνας) της Ολυμπίας Οδού. Ακόμα και σε αυτόν όμως οι εργασίες διαρκώς μειώνονται.

Τα εργοτάξια κατά μήκος της διαδρομής Κορίνθου-Πατρών έχουν αρχίσει και στοιχειώνουν, οι εργαζόμενοι στην κοινοπραξία απολύονται κατά δεκάδες, οι τράπεζες έχουν κηρύξει στάση πληρωμών, ενώ οι οδηγοί συνεχίζουν να πληρώνουν ακριβότερα διόδια (3,10 ευρώ στους σταθμούς Ρίου και Ζευγολατιού).

Τραπεζική πηγή θεωρούσε πολύ πιθανό το ενδεχόμενο κάποιες ξένες τράπεζες να θελήσουν να αποχωρήσουν από το σχήμα χρηματοδότησης (συμμετέχουν περί τις 23, από τις οποίες σχεδόν οι μισές είναι ξένες), θεωρώντας ανενεργή τη σύμβαση παραχώρησης. Η ουσία είναι, όπως σημειώνει η ίδια πηγή, πως με τη ραγδαία επιβάρυνση του επενδυτικού ρίσκου της Ελλάδας και τους χαμηλούς όρους χρηματοδότησης που είχαν προβλεφθεί προ 4ετίας τα συγχρηματοδοτούμενα είναι ασύμφορα. Αποτελεί κοινό μυστικό στην τραπεζική αγορά πως ένας όμιλος αρκεί να κηρύξει μονομερώς έκπτωτο το έργο για να ακολουθήσει ντόμινο καταστροφικό για την κατασκευή όχι μόνο της Κορίνθου-Πατρών αλλά και των άλλων τεσσάρων συγχρηματοδοτούμενων που επίσης παραμένουν στον «αέρα».

Ερχονται λουκέτα

Ουσιαστικά, εάν δεν κινητοποιηθούν άμεσα οι συναρμόδιοι υπουργοί και δεν λυθεί το θέμα της χρηματοδότησης στα μεγάλα έργα, «μπαίνει λουκέτο», τόσο απλά. Σύμφωνα με το ενημερωτικό δελτίο της Ολυμπίας Οδού (Αύγουστος 2008) αναφερόταν πως τα τραπεζικά δάνεια θα κάλυπταν το 41% του συνολικού κόστους (1,8 δισ. ευρώ προ ΦΠΑ), το Δημόσιο το 20%, τα έσοδα από τα διόδια το 32% και το υπόλοιπο από ίδια κεφάλαια των μετόχων (δηλαδή των Vinci, Hochtief, J&Ρ Αβαξ, Ακτωρ Παραχωρήσεις, Αθηνά).

Η εισηγητική έκθεση (κύρωσης της σύμβασης παραχώρησης για την κατασκευή της Βορειοδυτικής Οδού Πελοποννήσου, 1/8/2007) είναι εδώ και καιρό στον αέρα, καθώς αρχικά προβλεπόταν το τμήμα Κορίνθου-Πατρών-Πύργου να παραδοθεί εντός 42 μηνών. Επίσης εμπλοκή δημιουργείται πλέον με βάση το ΦΕΚ κύρωσης της σύμβασης παραχώρησης (αριθμός φύλλου 279/20/12/2007), καθώς προβλέπονται ποινικές ρήτρες (18.2.7) και για τον παραχωρησιούχο και το κοινοπρακτικό χρηματοδοτικό σχήμα.

Εν κατακλείδι, εάν οι συναρμόδιοι δεν βιαστούν για να... προλάβουν τις ξένες τράπεζες, κινδυνεύει να μπει... ταφόπλακα όχι μόνο στο έργο κατασκευής Κορίνθου-Πατρών αλλά και σε άλλα συγχρηματοδοτούμενα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου