Παρασκευή, 9 Σεπτεμβρίου 2011

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ

Τρεις μήνες μετά τη συμφωνία του Μνημονίου Συναντίληψης μεταξύ της εταιρείας και του Ελληνικού Δημοσίου, σε μια περίοδο πολυάριθμων ερωτημάτων για το πότε θα ξαναξεκινήσουν τα έργα, η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. διευκρινίζει τα ακόλουθα:

Από μόνο του, το Μνημόνιο δεν αποτελεί μακροπρόθεσμη λύση για τη βιωσιμότητα του έργου

Το Μνημόνιο Συναντίληψης εντοπίζει και αναγνωρίζει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το έργο και περιγράφει τη μεθοδολογία και το χρονοδιάγραμμα για την επίλυσή τους. Για την επανεκκίνηση της χρηματοδότησης του έργου από τους 26 Δανειστές και ως εκ τούτου την επίτευξη της επανέναρξης των εργασιών, πρέπει να συμφωνηθεί μεταξύ της Κυβέρνησης, της Ολυμπίας Οδού και των 26 Δανειστών μια λύση βιώσιμη μακροπρόθεσμα. Έπειτα, το Ελληνικό Κοινοβούλιο και η Ευρωπαική Ένωση πρέπει να εγκρίνουν την υποστηρικτική τεκμηρίωση της λύσης.

Μέχρι τα μέσα Ιουλίου καμία λύση δεν είχε συμφωνηθεί
Από τις 9 Ιουνίου, όταν συμφωνήθηκε το Μνημόνιο Συναντίληψης, έχουν πραγματοποιηθεί πολυάριθμες συναντήσεις μεταξύ του Δημοσίου, της Ολυμπίας Οδού και κορυφαίων τραπεζών που χορηγούν τα δάνεια, όπου σημειώθηκε πρόοδος στον εντοπισμό και τον ποσοτικό προσδιορισμό των προβλημάτων. Ωστόσο, μέχρι τα μέσα Ιουλίου, προθεσμία που όριζε το Μνημόνιο Συναντίληψης για την εκπόνηση της μακροπρόθεσημης λύσης, τα μέρη δεν είχαν καταλήξει σε συμφωνία.

Η Ολυμπία Οδός διαβίβασε πρόταση μακροπρόθεσμης λύσης
Με βάση τις συζητήσεις, η Ολυμπία Οδός, σε στενή συνεργασία με κορυφαίες δανείστριες τράπεζες που συμμετέχουν στις συζητήσεις, διαβίβασε στο Δημόσιο στα τέλη Ιουλίου πρόταση μακροπρόθεσμης λύσης. Μέχρι και σήμερα, η Ολυμπία Οδός αναμένει την επίσημη θέση του Δημοσίου. Κάτι που είναι απολύτως ζωτικής σημασίας προκειμένου να εξασφαλιστεί η υποστήριξη των τραπεζών για τη συνέχιση του έργου.


ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΣΗΜΕΡΑ:

Ακόμη και σήμερα, η γη δεν είναι ακόμη διαθέσιμη
Στα τέλη Αυγούστου 2011, είχε παραδοθεί το 77% των προς απαλλοτρίωση χώρων στο τμήμα Κορίνθου-Πατρών και 50% στο τμήμα Πατρών-Πύργου. Σημειώνεται ότι με βάση τη Σύμβαση Παραχώρησης το Δημόσιο έπρεπε να έχει παραδόσει το σύνολο των χώρων τον Αύγουστο 2009. Σε ολόκληρα τμήματα αυτοκινητόδρομου, τα οποία έπρεπε να έχουν ήδη παραδοθεί στους χρήστες, οι χώροι δεν είναι ακόμη διαθέσιμοι. Σχεδόν στο σύνολο του υπόλοιπου έργου, ο κατακερματισμός των διαθέσιμων χώρων παρεμποδίζει την εκτέλεση των εργασιών, κατάσταση που επιβαρύνεται σοβαρά από την ύπαρξη δικτύων και αρχαιολογικών χώρων, ενώ οι χώροι που δεν έχουν ακόμη απαλλοτριωθεί δεν επιτρέπουν να προχωρήσουν οι εργασίες.

Οι καθυστερήσεις δημιούργησαν έλλειψη διαθεσίμων κεφαλαίων
Οι καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, τις μεταφορές δικτύων ΟΚΩ, τις αρχαιολογικές ανασκαφές και στην απεμπλοκή τμημάτων που έχουν μπλοκάρει λόγω ΣτΕ, μειώνουν κατά αρκετές εκατοντάδες εκατ. ευρώ έσοδα που είχε υπολογιστεί ότι θα συγκεντρώνονταν από τα διόδια μεταξύ 2008 και 2014. Τα έσοδα αυτά αποτελούν σημαντικό μέρος της χρηματοδότησης του έργου. Το έργο πάσχει πρώτα απ’ όλα από έλλειψη διαθέσιμων κεφαλαίων για την κατασκευή του. Λόγω αυτού του ελλείμματος, οι τράπεζες έχουν νομίμως διακόψει την εκταμίευση των δανείων.

Η μείωση διοδίων έχει αντίκτυπο στην ικανότητα κατασκευής
Οποιαδήποτε μείωση του ύψους των διοδίων αυξάνει το μέγεθος του ελλείμματος και καθιστά την εξεύρευση λύσης πιο δύσκολη. Προσωρινές πολιτικές μείωσης διοδίων έχουν άμεσο αντίκτυπο στην ικανότητα κατασκευής του τμήματος Πατρών-Πύργου. Μόνιμες πολιτικές μείωσης διοδίων δεν είναι συμβατές με τη συνέχιση του έργου. Η Ολυμπία Οδός συμφωνεί με την εφαρμογή πολιτικής μείωσης διοδίων, στο βαθμό που δεν οδηγεί στην κατάρρευση του έργου. Με την προοπτική αυτή, η Ολυμπία Οδός υποστηρίζει πλήρως τη σημαντική μείωση των διοδίων σε τμήματα της Κορίνθου-Πατρών υπό κατασκευή. Μια τέτοια μείωση μπορεί να εφαρμοστεί μόνο μετά τη συμφωνία με το Δημόσιο σχετικά με την μακροπρόθεσμη λύση.

Παρά τις δύσκολες συνθήκες, καμιά έκπτωση στην οδική ασφάλεια
Δεδομένου ότι οι δανειστές ανέστειλαν τη χρηματοδότηση στα τέλη Νοεμβρίου 2010, η κατασκευή συνεχίστηκε με τους οικονομικούς πόρους των κατασκευαστικών εταιρειών. Σήμερα, τους οφείλονται περισσότερα από 120 εκατ. ευρώ εκτελεσμένων και ανεξόφλητων έργων. Στο σημερινό περιβάλλον, όταν ο κύκλος εργασιών του ελληνικού κατασκευαστικού κλάδου έχει μειωθεί κατά 70%, αυτή η κατάσταση δεν είναι βιώσιμη. Η κατασκευή θα συνεχιστεί, όταν τα έργα που έχουν ήδη εκτελεστεί εξοφληθούν στο ακέραιο.

Τα έσοδα από τα διόδια που συλλέγονται σήμερα δεν καλύπτουν το κόστος των υπηρεσιών λειτουργίας, της συντήρησης και αποπληρωμής του χρέους της εταιρείας, ακόμη και πριν από τις πληρωμές στον Κατασκευαστή. Παρά την κατάσταση αυτή, οι εργασίες ασφαλείας συνεχίζουν να εκτελούνται στο έργο, καθώς και η καθημερινή λειτουργία και συντήρηση, υπηρεσίες που απαιτούνται για την οδική ασφάλεια.


ΑΠΑΝΤΗΣΗ

«Το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, το Υπουργείο Οικονομικών, και συνολικά η Κυβέρνηση εργάστηκαν και εξακολουθούν να εργάζονται συστηματικά για την επίλυση των προβλημάτων και τη συνέχιση της κατασκευής των έργων στην Ολυμπία Οδό» , υπογραμμίζει σε σημερινή του ανακοίνωση το υπουργείο Υποδομών σε συνέχεια της χθεσινής ανακοίνωσης της κοινοπραξίας Ολυμπία Οδός Α.Ε.

Όπως αναφέρει το υπουργείο, «εδώ και αρκετές εβδομάδες με απόφαση του Πρωθυπουργού και της Κυβέρνησης, επιβεβαιώθηκε ότι η κατεύθυνση του Δημοσίου ήταν και παραμένει να εξευρεθούν αποδεκτές λύσεις στο πλαίσιο των Συμβάσεων Παραχώρησης το συντομότερο δυνατό» .

Συγκεκριμένα:

«Η εξασφάλιση της χρηματοδότησης του έργου αποτελεί πρωταρχική συμβατική υποχρέωση του Παραχωρησιούχου. Τα έργα, όπως πολύ καλά γνωρίζει η Ολυμπία Οδός ΑΕ, σταμάτησαν γιατί οι τράπεζες σταμάτησαν την χρηματοδότησή τους. Παρ’όλα αυτά το Υπουργείο Οικονομικών, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών, καταβάλλει προσπάθειες να ξεκινήσει άμεσα η επαναχρηματοδότηση των έργων από τις Τράπεζες.

Η Ολυμπία Οδός ΑΕ επίσης γνωρίζει καλά ότι το Δημόσιο σήμερα δεν έχει καμία εκκρεμότητα σε σχέση με το έργο. Παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η χώρα, το Δημόσιο είναι συνεπές στις πάσης φύσεως συμβατικές οικονομικές του υποχρεώσεις προς τον Παραχωρησιούχο. Εκκρεμότητες υπήρχαν, όπως οι απαλλοτριώσεις, μέχρι το καλοκαίρι του 2009. Όμως σε κάθε περίπτωση τα θέματα αυτά ρυθμίζονται συμβατικά και δεν μπορούν με κανένα τρόπο να αποτελέσουν λόγο διακοπής της χρηματοδότησης και αναστολής των κατασκευών του έργου.

Η μείωση των διοδίων που έχει προτείνει το Δημόσιο, όπως καλά γνωρίζει ο Παραχωρησιούχος, δεν πρόκειται να επηρεάσει στο παραμικρό τη χρηματοδότηση του Έργου.

Όσο όμως ο Παραχωρησιούχος θα απομακρύνεται από την πραγματικότητα, καθώς και από το Πλαίσιο Συναντίληψης που έχει συνυπογράψει, τόσο θα δυσκολεύει τη εξεύρεση λύσης.

Η Κυβέρνηση θα υπερασπιστεί το δημόσιο συμφέρον, τον φορολογούμενο πολίτη και τα έργα. Επομένως ο Παραχωρησιούχος οφείλει να ανταποκριθεί με υπευθυνότητα, όχι μόνον στις συμβατικές του υποχρεώσεις, αλλά και στην προσπάθεια που έχει αναλάβει το Δημόσιο για να κρατήσει τα έργα αυτά αλώβητα από την οικονομική κρίση, ώστε να εξακολουθήσουν να αποτελούν βασικούς συντελεστές για την αύξηση της απασχόλησης και την ανάπτυξη της Χώρας».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου