Σάββατο 6 Αυγούστου 2011
Τετάρτη 3 Αυγούστου 2011
Τα πράγματα δεν είναι τόσο σκανδαλώδη όσο φανταζόμασταν. Είναι ακόμα χειρότερα.
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΤΟΤΕΧΝΙΤΩΝ ΚΑΙ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΥ ΕΛΕΥΣΙΝΑ-ΚΟΡΙΝΘΟΣ-ΠΑΤΡΑ-ΠΥΡΓΟΣ-ΤΣΑΚΩΝΑ
«Η ΓΑΛΑΡΙΑ»
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Παναγοπούλα 03/08/2011 Αρ. Πρωτοκόλλου 048
Τα πράγματα δεν είναι τόσο σκανδαλώδη όσο φανταζόμασταν
Είναι ακόμα χειρότερα.
Συμμετείχαμε κι εμείς στην περιβόητη σύσκεψη στο Υπουργείο Υποδομών, για την πορεία (?) του έργου «Ολυμπία Οδός», που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 2 Αυγούστου στην Αθήνα.
Πληροφορηθήκαμε καινούργια στοιχεία και επιβεβαιώσαμε υποψίες και θέσεις μας από το παρελθόν.
Επιβεβαιωθήκαμε πλήρως όταν μιλάγαμε για σκανδαλώδεις συμβάσεις παραχώρησης έργων.
Δεν ξέραμε όμως μέχρι ποιού σημείου αποτελούν σκάνδαλο. Τώρα ξέρουμε πως αν η δικαιοσύνη δεν είχε στόχο να φυλακίζει άδικα με τρομονόμους εικοσάχρονα παιδιά, θα είχε ασχοληθεί με όσους σχεδίασαν αυτή την σύμβαση και όσους την ψήφησαν στην Βουλή.
Επιβεβαιωθήκαμε πλήρως λοιπόν για τα παρακάτω, που κάθε ένα από μόνο του αποτελεί σκάνδαλο:
1ον Η σύμβαση που ψηφίστηκε από ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, άφηνε αρκετά πράγματα ανοιχτά που θα «λύνονταν στην πορεία του έργου». Χαρακτηριστικά μάθαμε πως ο σχεδιασμός ήταν, «ξεκινάμε και βλέπουμε».
2ον Η ευθύνη για την μελέτη, την τήρηση των κανόνων κατασκευής, την τήρηση των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας και ο έλεγχος του έργου ήταν αποκλειστικά δουλειά του «ανεξάρτητου» μηχανικού. Ο οποίος πληρώνεται από τους εργολάβους, δηλαδή από αυτούς που «ελέγχει». Αυτό που επιβεβαιώσαμε πλήρως στην σύσκεψη είναι πως το Υπουργείο δεν μπορεί να παρέμβει πουθενά και δεν ελέγχει το παραμικρό σε σχέση με την σχεδίαση και την υλοποίηση του έργου.
3ον Μάθαμε πως ακόμα και σήμερα ο Υπουργός δεν έχει στην διάθεση του προσαρτήματα της σύμβασης, που αποτελούν νόμο του κράτους και κυρίως δεν έχει αυτό του μοντέλου χρηματοδότησης….
4ον Επιβεβαιώθηκε πλήρως από τον κ. Μαγκριώτη δημοσίευμα απογευματινής εφημερίδας, αλλά και της ανακοίνωσης της Ομοσπονδίας Εργαζομένων στο τέως υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ (ΠΟΣΥΠΕΧΩΔΕ) που καταγγέλλει πως «με την παραχώρηση των εθνικών δρόμων στους εργολάβους το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου, για το οποίο το Δημόσιο είχε διαθέσει πάνω από 12 εκατ. ευρώ, καταργήθηκε με επιχείρημα ότι οι σταθμοί διοδίων αυξήθηκαν, ενώ θα μπορούσε να επεκταθεί.» και πως «από την άνοιξη του 2008, όταν τα διόδια παραχωρήθηκαν στους κατασκευαστές, οι τιμές έχουν αυξηθεί κατά 50-180%, ενώ οι σταθμοί έχουν σχεδόν διπλασιαστεί και φτάνουν πλέον τους 34. Υπολογίζεται ότι τα ετήσια έσοδα αγγίζουν τα 450-500 εκατ. ευρώ, ακόμα και με μείωση της κυκλοφορίας κατά 10% το χρόνο, όπως υπολογίζουν οι εργολάβοι.»
5ον Μάθαμε από τον υφυπουργό πως υπάρχει όρος στη σύμβαση που προβλέπει πως, «αν κάθε χρόνο, εξετάζοντας το έργο, διαπιστωθεί πως δεν είναι βιώσιμο, υπάρχει το δικαίωμα της διακοπής του από τους εργολάβους.»
6ον Επιβεβαιωθήκαμε πλήρως πως δεν μπορεί να υπάρξει χρηματοδότηση του έργου από το ΕΣΠΑ, και πως οι εξαγγελίες του Υπουργού «Ανάπτυξης», για ξεμπλοκάρισμα του έργου ήταν ακόμα ένα επικοινωνιακό παιχνίδι εις βάρος χιλιάδων απολυμένων με την συμμετοχή και την συνενοχή MEGAλων δημοσιογράφων.
Εμείς απλώς ρωτάμε:
1ον Είναι σκάνδαλο και αν ναι, υπάρχουν ποινικές ευθύνες για όσους ψήφησαν μια σύμβαση που άφηνε τα πάντα ανοιχτά, ανοίγοντας τον δρόμο σε διεκδικήσεις-εκβιασμούς των εργολάβων?
2ον Είναι σκάνδαλο και αν ναι, υπάρχουν ποινικές ευθύνες για όσους προέβλεψαν, η σχεδίαση και ο «έλεγχος» του έργου να ασκείται αποκλειστικά από μια Γαλλική εταιρεία, που πληρώνεται από τον «ελεγχόμενο» και φέρει την ταμπέλα του «ανεξάρτητου»?
3ον Είναι σκάνδαλο και αν ναι, υπάρχουν ποινικές ευθύνες για όσους κατήργησαν τον δημόσιο έλεγχο στην είσπραξη των διοδίων άρα και τον έλεγχο στην κυκλοφορία των οχημάτων με συνέπεια οι εργολάβοι να ισχυρίζονται αυθαίρετα και ψευδώς μείωση της κυκλοφορίας και μείωση των εσόδων τους?
4ον Είναι σκάνδαλο και αν ναι, υπάρχουν ποινικές ευθύνες για όσους σχεδίασαν και ψήφησαν τον όρο που προβλέπει διακοπή του έργου σε περίπτωση που κριθεί επισφαλές και μη βιώσιμο? Και με βάση ποια στοιχεία? Τα στοιχεία που δίνουν στην δημοσιότητα οι εργολάβοι ανεξέλεγκτα?
5ον Ως πότε θα ανεχόμαστε MEGAλα κανάλια και δημοσιογράφους βαποράκια κυβερνητικών σχεδίων, να διαμορφώνουν άποψη και να παίζουν επικοινωνιακά παιχνίδια εις βάρος των ανέργων και των οικογενειών τους?
6ον Ως πότε θύμα θα πληρώνεις διόδια για το φάντασμα «Ολυμπία Οδός» ?
Εδώ που φτάσαμε σκοπός των εργολάβων είναι ή να πάρουν τα πάντα (όσα δεν τους έχουν χαρίσει) ή να καταγγείλουν μονομερώς την σύμβαση και να πάρουν ακόμα περισσότερα.
Η κυβέρνηση και δεν θέλει και δεν μπορεί να τους πετάξει από το έργο. Δεν θέλει γιατί είναι μια κατοχική κυβέρνηση που έχει ξεπουλήσει τα πάντα και δεν μπορεί γιατί ψήφησε μια σύμβαση παρέα με την προηγούμενη κυβέρνηση που την δένει χειροπόδαρα και εξασφαλίζει μόνο τα συμφέροντα των εργολάβων.
Εδώ που φτάσαμε μια άλλη κυβέρνηση που θα εξυπηρετούσε τα συμφέροντα των εργαζομένων και του λαού και όχι των τραπεζών, θα ανάγκαζε τις τράπεζες να συνεχίσουν την χρηματοδότηση του έργου που παράνομα σταμάτησαν και δεν θα τις χάριζε απλόχερα δισεκατομμύρια ευρώ.
Η λύση στο πρόβλημα δε βρίσκεται στην ιδιωτικοποίηση και στο ξεπούλημα των εθνικών μας οδών και των μεγάλων έργων, ούτε στη χρηματοδότηση των έργων από τα διόδια. Η λύση βρίσκεται στη δημιουργία ενιαίου Δημόσιου φορέα με εργατικό έλεγχο και ανοιχτό κοινωνικό έλεγχο.
Notre espoir ne peut venir que des sans-espoir
────────────────────────────────────────────────────
www.galaria2010.blogspot.com galaria2010@gmail.com FAX 2610 960 826
«Η ΓΑΛΑΡΙΑ»
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Παναγοπούλα 03/08/2011 Αρ. Πρωτοκόλλου 048
Τα πράγματα δεν είναι τόσο σκανδαλώδη όσο φανταζόμασταν
Είναι ακόμα χειρότερα.
Συμμετείχαμε κι εμείς στην περιβόητη σύσκεψη στο Υπουργείο Υποδομών, για την πορεία (?) του έργου «Ολυμπία Οδός», που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 2 Αυγούστου στην Αθήνα.
Πληροφορηθήκαμε καινούργια στοιχεία και επιβεβαιώσαμε υποψίες και θέσεις μας από το παρελθόν.
Επιβεβαιωθήκαμε πλήρως όταν μιλάγαμε για σκανδαλώδεις συμβάσεις παραχώρησης έργων.
Δεν ξέραμε όμως μέχρι ποιού σημείου αποτελούν σκάνδαλο. Τώρα ξέρουμε πως αν η δικαιοσύνη δεν είχε στόχο να φυλακίζει άδικα με τρομονόμους εικοσάχρονα παιδιά, θα είχε ασχοληθεί με όσους σχεδίασαν αυτή την σύμβαση και όσους την ψήφησαν στην Βουλή.
Επιβεβαιωθήκαμε πλήρως λοιπόν για τα παρακάτω, που κάθε ένα από μόνο του αποτελεί σκάνδαλο:
1ον Η σύμβαση που ψηφίστηκε από ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, άφηνε αρκετά πράγματα ανοιχτά που θα «λύνονταν στην πορεία του έργου». Χαρακτηριστικά μάθαμε πως ο σχεδιασμός ήταν, «ξεκινάμε και βλέπουμε».
2ον Η ευθύνη για την μελέτη, την τήρηση των κανόνων κατασκευής, την τήρηση των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας και ο έλεγχος του έργου ήταν αποκλειστικά δουλειά του «ανεξάρτητου» μηχανικού. Ο οποίος πληρώνεται από τους εργολάβους, δηλαδή από αυτούς που «ελέγχει». Αυτό που επιβεβαιώσαμε πλήρως στην σύσκεψη είναι πως το Υπουργείο δεν μπορεί να παρέμβει πουθενά και δεν ελέγχει το παραμικρό σε σχέση με την σχεδίαση και την υλοποίηση του έργου.
3ον Μάθαμε πως ακόμα και σήμερα ο Υπουργός δεν έχει στην διάθεση του προσαρτήματα της σύμβασης, που αποτελούν νόμο του κράτους και κυρίως δεν έχει αυτό του μοντέλου χρηματοδότησης….
4ον Επιβεβαιώθηκε πλήρως από τον κ. Μαγκριώτη δημοσίευμα απογευματινής εφημερίδας, αλλά και της ανακοίνωσης της Ομοσπονδίας Εργαζομένων στο τέως υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ (ΠΟΣΥΠΕΧΩΔΕ) που καταγγέλλει πως «με την παραχώρηση των εθνικών δρόμων στους εργολάβους το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου, για το οποίο το Δημόσιο είχε διαθέσει πάνω από 12 εκατ. ευρώ, καταργήθηκε με επιχείρημα ότι οι σταθμοί διοδίων αυξήθηκαν, ενώ θα μπορούσε να επεκταθεί.» και πως «από την άνοιξη του 2008, όταν τα διόδια παραχωρήθηκαν στους κατασκευαστές, οι τιμές έχουν αυξηθεί κατά 50-180%, ενώ οι σταθμοί έχουν σχεδόν διπλασιαστεί και φτάνουν πλέον τους 34. Υπολογίζεται ότι τα ετήσια έσοδα αγγίζουν τα 450-500 εκατ. ευρώ, ακόμα και με μείωση της κυκλοφορίας κατά 10% το χρόνο, όπως υπολογίζουν οι εργολάβοι.»
5ον Μάθαμε από τον υφυπουργό πως υπάρχει όρος στη σύμβαση που προβλέπει πως, «αν κάθε χρόνο, εξετάζοντας το έργο, διαπιστωθεί πως δεν είναι βιώσιμο, υπάρχει το δικαίωμα της διακοπής του από τους εργολάβους.»
6ον Επιβεβαιωθήκαμε πλήρως πως δεν μπορεί να υπάρξει χρηματοδότηση του έργου από το ΕΣΠΑ, και πως οι εξαγγελίες του Υπουργού «Ανάπτυξης», για ξεμπλοκάρισμα του έργου ήταν ακόμα ένα επικοινωνιακό παιχνίδι εις βάρος χιλιάδων απολυμένων με την συμμετοχή και την συνενοχή MEGAλων δημοσιογράφων.
Εμείς απλώς ρωτάμε:
1ον Είναι σκάνδαλο και αν ναι, υπάρχουν ποινικές ευθύνες για όσους ψήφησαν μια σύμβαση που άφηνε τα πάντα ανοιχτά, ανοίγοντας τον δρόμο σε διεκδικήσεις-εκβιασμούς των εργολάβων?
2ον Είναι σκάνδαλο και αν ναι, υπάρχουν ποινικές ευθύνες για όσους προέβλεψαν, η σχεδίαση και ο «έλεγχος» του έργου να ασκείται αποκλειστικά από μια Γαλλική εταιρεία, που πληρώνεται από τον «ελεγχόμενο» και φέρει την ταμπέλα του «ανεξάρτητου»?
3ον Είναι σκάνδαλο και αν ναι, υπάρχουν ποινικές ευθύνες για όσους κατήργησαν τον δημόσιο έλεγχο στην είσπραξη των διοδίων άρα και τον έλεγχο στην κυκλοφορία των οχημάτων με συνέπεια οι εργολάβοι να ισχυρίζονται αυθαίρετα και ψευδώς μείωση της κυκλοφορίας και μείωση των εσόδων τους?
4ον Είναι σκάνδαλο και αν ναι, υπάρχουν ποινικές ευθύνες για όσους σχεδίασαν και ψήφησαν τον όρο που προβλέπει διακοπή του έργου σε περίπτωση που κριθεί επισφαλές και μη βιώσιμο? Και με βάση ποια στοιχεία? Τα στοιχεία που δίνουν στην δημοσιότητα οι εργολάβοι ανεξέλεγκτα?
5ον Ως πότε θα ανεχόμαστε MEGAλα κανάλια και δημοσιογράφους βαποράκια κυβερνητικών σχεδίων, να διαμορφώνουν άποψη και να παίζουν επικοινωνιακά παιχνίδια εις βάρος των ανέργων και των οικογενειών τους?
6ον Ως πότε θύμα θα πληρώνεις διόδια για το φάντασμα «Ολυμπία Οδός» ?
Εδώ που φτάσαμε σκοπός των εργολάβων είναι ή να πάρουν τα πάντα (όσα δεν τους έχουν χαρίσει) ή να καταγγείλουν μονομερώς την σύμβαση και να πάρουν ακόμα περισσότερα.
Η κυβέρνηση και δεν θέλει και δεν μπορεί να τους πετάξει από το έργο. Δεν θέλει γιατί είναι μια κατοχική κυβέρνηση που έχει ξεπουλήσει τα πάντα και δεν μπορεί γιατί ψήφησε μια σύμβαση παρέα με την προηγούμενη κυβέρνηση που την δένει χειροπόδαρα και εξασφαλίζει μόνο τα συμφέροντα των εργολάβων.
Εδώ που φτάσαμε μια άλλη κυβέρνηση που θα εξυπηρετούσε τα συμφέροντα των εργαζομένων και του λαού και όχι των τραπεζών, θα ανάγκαζε τις τράπεζες να συνεχίσουν την χρηματοδότηση του έργου που παράνομα σταμάτησαν και δεν θα τις χάριζε απλόχερα δισεκατομμύρια ευρώ.
Η λύση στο πρόβλημα δε βρίσκεται στην ιδιωτικοποίηση και στο ξεπούλημα των εθνικών μας οδών και των μεγάλων έργων, ούτε στη χρηματοδότηση των έργων από τα διόδια. Η λύση βρίσκεται στη δημιουργία ενιαίου Δημόσιου φορέα με εργατικό έλεγχο και ανοιχτό κοινωνικό έλεγχο.
Notre espoir ne peut venir que des sans-espoir
────────────────────────────────────────────────────
www.galaria2010.blogspot.com galaria2010@gmail.com FAX 2610 960 826
Ελευθεροτυπία, Τρίτη 2 Αυγούστου 2011
ΚΑΤΑΓΓΕΛΛΟΥΝ ΟΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΖΗΤΟΥΝ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ
Ανεξέλεγκτες οι εισπράξεις των διοδίων
Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ
Χωρίς άμεσο κρατικό έλεγχο λειτουργούν από την άνοιξη του 2008 ώς σήμερα οι σταθμοί των διοδίων στους εθνικούς δρόμους, αποκαλύπτει η Ομοσπονδία Εργαζομένων στο τέως υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ (ΠΟΣΥΠΕΧΩΔΕ) με επιστολή που έστειλε χθες στους συναρμόδιους υπουργούς Οικονομικών Ευάγγελο Βενιζέλο και Υποδομών Γιάννη Ραγκούση, με την οποία ζητεί να εγκατασταθούν συστήματα καταγραφής των διελεύσεων οχημάτων.
Με την παραχώρηση των εθνικών δρόμων στους εργολάβους το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου, για το οποίο το Δημόσιο είχε διαθέσει πάνω από 12 εκατ. ευρώ, καταργήθηκε με επιχείρημα ότι οι σταθμοί διοδίων αυξήθηκαν, ενώ θα μπορούσε να επεκταθεί
Υπολογίζεται ότι ο έως τώρα τζίρος από τα διόδια ξεπερνά τα 1,5 δισ. ευρώ και οι εργολάβοι διαμαρτύρονται για μείωση των εσόδων λόγω της οικονομικής κρίσης. Εχουν βεβαίως υποχρέωση να παραδίδουν στοιχεία από τις εισπράξεις, αλλά ο εκ των υστέρων έλεγχος είναι δύσκολος. Στην περίπτωση του αυτοκινητόδρομου Μαλιακός-Κλειδί είχαν εντοπιστεί δύο εργαζόμενοι της κοινοπραξίας που έδιναν συστηματικά στους οδηγούς παραχαραγμένες αποδείξεις. Η υπόθεση έχει παραπεμφθεί στη Δικαιοσύνη και εκκρεμεί η εκδίκασή της από τις αρχές του 2009.
Είναι η τρίτη παρέμβαση της Ομοσπονδίας την τελευταία τριετία, χωρίς ώς τώρα να έχουν ληφθεί μέτρα. Ζητεί, επίσης, επέκταση των ελέγχων στα έσοδα από τα διόδια στην Αττική οδό και στη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου για να διαπιστωθεί αν έχει γίνει η αποπληρωμή του κόστους κατασκευής τους. «Είναι υποχρέωση του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων να θέσει άμεσα σε λειτουργία το σύστημα καταγραφής διέλευσης οχημάτων και είσπραξης τελών διοδίων, το οποίο θα είναι ηλεκτρονικά συνδεδεμένο με το σύστημα καταμέτρησης των παραχωρησιούχων, διασφαλίζοντας με αυτό τον τρόπο τα έσοδα που αναλογούν στο Δημόσιο», αναφέρεται στο έγγραφο της ΠΟΣΥΠΕΧΩΔΕ, το οποίο αποκτά ιδιαίτερη σημασία αφού από το 2013 το Δημόσιο θα αρχίσει να εισπράττει μέρος των διοδίων, που ώς το 2037 θα φτάσει ώς το 93% από τα έσοδα των διοδίων, όπως προβλέπουν οι συμβάσεις του 2007.
«Αρκεί η έκδοση μιας υπουργικής απόφασης», επισημαίνει στην «Ε» ο Θόδωρος Αδάμος, μέλος της διοίκησης της Ομοσπονδίας και εκπρόσωπος των εργαζομένων στο Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ). Μας εξηγεί ότι οι συμβάσεις προβλέπουν έλεγχο της είσπραξης των διοδίων και μάλιστα με έξοδα των παραχωρησιούχων. Επιπλέον με την εγκατάσταση κεντρικού συστήματος ελέγχου για το σύνολο των αυτοκινητόδρομων οι οδηγοί που διαθέτουν τις ειδικές συσκευές αυτόματης χρέωσης θα μπορούν να κινούνται σε ολόκληρο το εθνικό δίκτυο και να μην ταλαιπωρούνται στις ουρές για τα χειροκίνητα γκισέ.
Παλιά «παιχνίδια»
Από την εποχή που τα διόδια λειτουργούσαν με ευθύνη του Δημοσίου υπήρχαν καταγγελίες για «παιχνίδια» με τα έσοδα. Αφορούσαν κυρίως περιπτώσεις υπαλλήλων που έκοβαν αποδείξεις με τιμές Ι.Χ. σε φορτηγατζήδες ή επαναχρησιμοποίηση αποδείξεων από οδηγούς που αμελούσαν να τις παραλάβουν. Από το 1998 και ώς τις αρχές του 2005 είχε τεθεί σταδιακά σε λειτουργία ένα υπερσύγχρονο σύστημα είσπραξης και στους 19 σταθμούς που λειτουργούσαν τότε στους εθνικούς δρόμους και επέτρεπαν το αυτόματο τσεκάρισμα όλων των κατηγοριών οχημάτων που περνούσαν από τους σταθμούς διοδίων και την έκδοση της σωστής απόδειξης. Τα έσοδα το 2007, τελευταία χρονιά που τα διόδια λειτούργησαν σε 12μηνη βάση υπό τον έλεγχο του Δημοσίου, είχαν φτάσει τα 156 εκατ. ευρώ και οι ρυθμοί αύξησης ήταν της τάξης του 5% το χρόνο, για την τελευταία πενταετία.
Με την παραχώρηση των εθνικών δρόμων στους εργολάβους το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου, για το οποίο το Δημόσιο είχε διαθέσει πάνω από 12 εκατ. ευρώ, καταργήθηκε με επιχείρημα ότι οι σταθμοί διοδίων αυξήθηκαν, ενώ θα μπορούσε να επεκταθεί. Οι υποδομές αξιοποιούνται μόνο στους σταθμούς του τμήματος Μεταμόρφωση-Σκάρφεια.
Οι δυνατότητές του εξακολουθούν να λειτουργούν πλήρως μόνο στο σταθμό των Μαλγάρων και στη σήραγγα Ακτίου-Πρέβεζας, που παραμένουν στην ευθύνη του Δημοσίου.
Από την άνοιξη του 2008, όταν τα διόδια παραχωρήθηκαν στους κατασκευαστές, οι τιμές έχουν αυξηθεί κατά 50-180%, ενώ οι σταθμοί έχουν σχεδόν διπλασιαστεί και φτάνουν πλέον τους 34. Υπολογίζεται ότι τα ετήσια έσοδα αγγίζουν τα 450-500 εκατ. ευρώ, ακόμα και με μείωση της κυκλοφορίας κατά 10% το χρόνο, όπως υπολογίζουν οι εργολάβοι. *
Ανεξέλεγκτες οι εισπράξεις των διοδίων
Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ
Χωρίς άμεσο κρατικό έλεγχο λειτουργούν από την άνοιξη του 2008 ώς σήμερα οι σταθμοί των διοδίων στους εθνικούς δρόμους, αποκαλύπτει η Ομοσπονδία Εργαζομένων στο τέως υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ (ΠΟΣΥΠΕΧΩΔΕ) με επιστολή που έστειλε χθες στους συναρμόδιους υπουργούς Οικονομικών Ευάγγελο Βενιζέλο και Υποδομών Γιάννη Ραγκούση, με την οποία ζητεί να εγκατασταθούν συστήματα καταγραφής των διελεύσεων οχημάτων.
Με την παραχώρηση των εθνικών δρόμων στους εργολάβους το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου, για το οποίο το Δημόσιο είχε διαθέσει πάνω από 12 εκατ. ευρώ, καταργήθηκε με επιχείρημα ότι οι σταθμοί διοδίων αυξήθηκαν, ενώ θα μπορούσε να επεκταθεί
Υπολογίζεται ότι ο έως τώρα τζίρος από τα διόδια ξεπερνά τα 1,5 δισ. ευρώ και οι εργολάβοι διαμαρτύρονται για μείωση των εσόδων λόγω της οικονομικής κρίσης. Εχουν βεβαίως υποχρέωση να παραδίδουν στοιχεία από τις εισπράξεις, αλλά ο εκ των υστέρων έλεγχος είναι δύσκολος. Στην περίπτωση του αυτοκινητόδρομου Μαλιακός-Κλειδί είχαν εντοπιστεί δύο εργαζόμενοι της κοινοπραξίας που έδιναν συστηματικά στους οδηγούς παραχαραγμένες αποδείξεις. Η υπόθεση έχει παραπεμφθεί στη Δικαιοσύνη και εκκρεμεί η εκδίκασή της από τις αρχές του 2009.
Είναι η τρίτη παρέμβαση της Ομοσπονδίας την τελευταία τριετία, χωρίς ώς τώρα να έχουν ληφθεί μέτρα. Ζητεί, επίσης, επέκταση των ελέγχων στα έσοδα από τα διόδια στην Αττική οδό και στη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου για να διαπιστωθεί αν έχει γίνει η αποπληρωμή του κόστους κατασκευής τους. «Είναι υποχρέωση του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων να θέσει άμεσα σε λειτουργία το σύστημα καταγραφής διέλευσης οχημάτων και είσπραξης τελών διοδίων, το οποίο θα είναι ηλεκτρονικά συνδεδεμένο με το σύστημα καταμέτρησης των παραχωρησιούχων, διασφαλίζοντας με αυτό τον τρόπο τα έσοδα που αναλογούν στο Δημόσιο», αναφέρεται στο έγγραφο της ΠΟΣΥΠΕΧΩΔΕ, το οποίο αποκτά ιδιαίτερη σημασία αφού από το 2013 το Δημόσιο θα αρχίσει να εισπράττει μέρος των διοδίων, που ώς το 2037 θα φτάσει ώς το 93% από τα έσοδα των διοδίων, όπως προβλέπουν οι συμβάσεις του 2007.
«Αρκεί η έκδοση μιας υπουργικής απόφασης», επισημαίνει στην «Ε» ο Θόδωρος Αδάμος, μέλος της διοίκησης της Ομοσπονδίας και εκπρόσωπος των εργαζομένων στο Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ). Μας εξηγεί ότι οι συμβάσεις προβλέπουν έλεγχο της είσπραξης των διοδίων και μάλιστα με έξοδα των παραχωρησιούχων. Επιπλέον με την εγκατάσταση κεντρικού συστήματος ελέγχου για το σύνολο των αυτοκινητόδρομων οι οδηγοί που διαθέτουν τις ειδικές συσκευές αυτόματης χρέωσης θα μπορούν να κινούνται σε ολόκληρο το εθνικό δίκτυο και να μην ταλαιπωρούνται στις ουρές για τα χειροκίνητα γκισέ.
Παλιά «παιχνίδια»
Από την εποχή που τα διόδια λειτουργούσαν με ευθύνη του Δημοσίου υπήρχαν καταγγελίες για «παιχνίδια» με τα έσοδα. Αφορούσαν κυρίως περιπτώσεις υπαλλήλων που έκοβαν αποδείξεις με τιμές Ι.Χ. σε φορτηγατζήδες ή επαναχρησιμοποίηση αποδείξεων από οδηγούς που αμελούσαν να τις παραλάβουν. Από το 1998 και ώς τις αρχές του 2005 είχε τεθεί σταδιακά σε λειτουργία ένα υπερσύγχρονο σύστημα είσπραξης και στους 19 σταθμούς που λειτουργούσαν τότε στους εθνικούς δρόμους και επέτρεπαν το αυτόματο τσεκάρισμα όλων των κατηγοριών οχημάτων που περνούσαν από τους σταθμούς διοδίων και την έκδοση της σωστής απόδειξης. Τα έσοδα το 2007, τελευταία χρονιά που τα διόδια λειτούργησαν σε 12μηνη βάση υπό τον έλεγχο του Δημοσίου, είχαν φτάσει τα 156 εκατ. ευρώ και οι ρυθμοί αύξησης ήταν της τάξης του 5% το χρόνο, για την τελευταία πενταετία.
Με την παραχώρηση των εθνικών δρόμων στους εργολάβους το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου, για το οποίο το Δημόσιο είχε διαθέσει πάνω από 12 εκατ. ευρώ, καταργήθηκε με επιχείρημα ότι οι σταθμοί διοδίων αυξήθηκαν, ενώ θα μπορούσε να επεκταθεί. Οι υποδομές αξιοποιούνται μόνο στους σταθμούς του τμήματος Μεταμόρφωση-Σκάρφεια.
Οι δυνατότητές του εξακολουθούν να λειτουργούν πλήρως μόνο στο σταθμό των Μαλγάρων και στη σήραγγα Ακτίου-Πρέβεζας, που παραμένουν στην ευθύνη του Δημοσίου.
Από την άνοιξη του 2008, όταν τα διόδια παραχωρήθηκαν στους κατασκευαστές, οι τιμές έχουν αυξηθεί κατά 50-180%, ενώ οι σταθμοί έχουν σχεδόν διπλασιαστεί και φτάνουν πλέον τους 34. Υπολογίζεται ότι τα ετήσια έσοδα αγγίζουν τα 450-500 εκατ. ευρώ, ακόμα και με μείωση της κυκλοφορίας κατά 10% το χρόνο, όπως υπολογίζουν οι εργολάβοι. *
Δευτέρα 1 Αυγούστου 2011
ΠΡΙΝ
Πέμπτη, 28 Ιουλίου 2011 Οδικοί άξονες: Παύση εργασιών, χιλιάδες οι άνεργοι
Του Στράτου Βουραζέρη
Κλείνουν το ένα μετά το άλλο τα εργοτάξια των μεγάλων οδικών αξόνων της χώρας (Ολυμπία Οδός, Ε65, Αιγαίου, Ιονία Οδός και Μορέας) οδηγώντας χιλιάδες εργαζόμενους στην ανεργία. Την προηγούμενη εβδομάδα ανακοινώθηκε επίσημα από τη γαλλική Bινσί, που έχει αναλάβει την εκτέλεση τμήματος (κοντά στην Πάτρα) του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνας - Τσακώνας (Ολυμπία Οδός) η παύση των εργασιών. Ο αριθμός των εργαζομένων στη συγκεκριμένη εργολαβία έχει περιοριστεί στους 80 από 400 που απασχολούνταν όταν το έργο εκτελούταν κανονικά. Από τον Ιούνιο εκτελούνται μόνο εργασίες συντήρησης, ενώ αναμένεται καθολική παύση εργασιών τον προσεχή Σεπτέμβρη.
Περίπου 2.800 εργαζόμενοι εκτιμάται ότι θα είναι η «συμβολή» της Ολυμπίας Οδού στην ενίσχυση της ανεργίας, ενώ ο αριθμός των ανέργων από τα έργα κατασκευής όλων των οδικών αξόνων αγγίζει τις 7.000. Στον αυτοκινητόδρομο Ε65 (Λαμία - Εγνατία Οδός) τα έργα έχουν σταματήσει προ διμήνου, αφήνοντας χίλιους εργαζόμενους στο δρόμο και στο Μορέα (Άγιος Βασίλειος - Καλαμάτα) δεκάδες απολύσεις γίνονται σε εβδομαδιαία βάση, με προοπτική μέχρι τα τέλη Ιουλίου να έχει απολυθεί το σύνολο των εργαζομένων.
Η παύση εργασιών στους νέους οδικούς άξονες, σηματοδοτεί ουσιαστικά τη διάλυση των συμβάσεων, που υπέγραψε το ελληνικό Δημόσιο με τις κατασκευαστικές εταιρείες και τις τράπεζες. Το ολοκληρωμένο φυσικό αντικείμενο των έργων στο σύνολό τους εκτιμάται (οι εταιρείες δεν παρέχουν ως όφειλαν επίσημα στοιχεία) ότι δεν ξεπερνά το 30%-40%.
Το κατασκευαστικό και τραπεζικό κεφάλαιο, επικαλούμενο οικονομικές δυσχέρειες, ως αποτέλεσμα των καθυστερήσεων στις απαλλοτριώσεις και τη μειωμένη κίνηση στους εθνικούς δρόμους, επιδιώκει νέες συμβάσεις προκειμένου να εξασφαλίσει τα υπερκέρδη που είχε αρχικά υπολογίσει. Δεν διστάζει μάλιστα να κάνει λόγο και για κίνδυνο χρεοκοπίας, όπως αναφέρθηκε από τους εκπροσώπους της Bινσί, στη συνάντηση που είχαν με το σωματείο των εργαζομένων στην εταιρεία, Η γαλαρία. Οι λόγοι που επικαλούνται οι ανάδοχοι είναι προσχηματικοί, αφού η μεν πρόοδος των απαλλοτριώσεων επιτρέπει την εκτέλεση εργασιών, ενώ η μείωση της κίνησης στους αυτοκινητοδρόμους, υπολείπεται κατά πολύ αυτής που είχε προβλεφθεί στις συμβάσεις.
Στοιχεία που είχαν δοθεί πρόσφατα στη δημοσιότητα σχετικά με την Ολύμπια Οδό από τον υφυπουργό υποδομών Γ. Μαγκριώτη, δεν επιβεβαιώνουν τους ισχυρισμούς της εταιρείας, η οποία (όπως και άλλες στην υπόλοιπη Ελλάδα) παρανόμως συνεχίζει –μετά τις 4 Aπριλίου– να εισπράττει τα διόδια του Ρίο, ενώ δεν έχει φανεί συνεπής στις μέχρι σήμερα συμβατικές της υποχρεώσεις.
Το σωματείο Η γαλαρία χαρακτηρίζει προκλητική τη στάση του κράτους, το οποίο ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις έχει καταβάλει στους εργολάβους ποσά που υπερβαίνουν αυτών που τους αναλογούν με βάση το ποσοστό του έργου που έχει εκτελεστεί σε κάθε περίπτωση, δεν προχωρά τις διαδικασίες προκειμένου να κηρυχτούν έκπτωτοι οι εργολάβοι, ακόμα και τώρα που τα έργα δεν εκτελούνται. Στην περίπτωση της Ολύμπιας Οδού, το ελληνικό Δημόσιο έχει καταβάλει το 60% περίπου της συμμετοχής του (περί τα 300 εκ. ευρώ) ενώ το εκτελεσμένο έργο δεν ξεπερνά το 35%. Και σαν να μην έφτανε αυτό, την ίδια ώρα που ζητούνται από τους εργαζόμενους ακόμα μεγαλύτερες οικονομικές θυσίες, το ελληνικό κράτος εμφανίζεται εξαιρετικά γαλαντόμο απέναντι στους εργολάβους: Ο λόγος γίνεται για την ανεκτική στάση που δείχνει απέναντι στη συνέχιση της είσπραξης των διοδίων από τους εργολάβους.
Την προηγούμενη εβδομάδα, κατά την εκδίκαση ασφαλιστικών μέτρων στην Πάτρα, προκειμένου να σταματήσει η είσπραξη των διοδίων στο Ρίο, ο εκπρόσωπος του Δημοσίου δήλωσε χαρακτηριστικά ότι «δεν υπάρχει λόγος να δημιουργείται θέμα, αφού αν δεν εισπράττονται τα διόδια από την ανάδοχο κοινοπραξία, θα εισπράττονται από το κράτος». Η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ (Ράχες Φθιώτιδας - Κλειδί Ημαθίας), ανακοίνωσε ότι θα υποβάλει μέχρι τα τέλη του μήνα, 15 αγωγές εναντίον επαγγελματιών οδηγών που δεν πληρώνουν διόδια.
Από την πλευρά τους οι τράπεζες έχουν κλείσει τη στρόφιγγα της χρηματοδότησης, προκειμένου να διαφυλάξουν τα κέρδη τους, επιδιώκοντας μία νέα διαπραγμάτευση που θα τους εξασφαλίσει αυξημένο επιτόκιο δανεισμού, σε σχέση με το 1% που προέβλεπαν οι αρχικές συμβάσεις.
Στην ανακοίνωση του σωματείου H γαλαρία τονίζεται ότι όποια λύση και να δοθεί με κριτήριο τις ανάγκες εργολάβων, κατασκευαστών και τραπεζιτών θα αποτελέσει σκάνδαλο, όπως σκάνδαλο αποτέλεσαν και οι συμβάσεις που υπογράφτηκαν κατά το πρόσφατο παρελθόν και οδήγησαν στο να πληρώνονται τα οδικά έργα στην Ελλάδα ακόμα και 12 φορές ακριβότερα, συγκριτικά με το κόστος αυτών σε άλλες χώρες της Ευρώπης (βλ. Ισπανία). Σε επικοινωνία που είχαμε με τον πρόεδρο του σωματείο, Θ. Τσελεπή, μας τόνισε ότι στην παρούσα φάση απαιτείται η συνέχιση της κατασκευής των έργων με αποκλειστικό κριτήριο της ανάγκες της κοινωνικής πλειοψηφίας. Συμπλήρωσε δε ότι θα πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα για τη προστασία των χιλιάδων ανέργων και την επιστροφή τους στην εργασία με αξιοπρεπείς όρους σε ό,τι αφορά τις αμοιβές και την ασφάλιση. Σε αυτή την κατεύθυνση το σωματείο από την προηγούμενη εβδομάδα έχει αναλάβει πρωτοβουλίες απέναντι στην κυβέρνηση και τους εργοδότες, οι οποίες θα κλιμακωθούν μέχρι τον προσεχή Σεπτέμβρη.
Του Στράτου Βουραζέρη
Κλείνουν το ένα μετά το άλλο τα εργοτάξια των μεγάλων οδικών αξόνων της χώρας (Ολυμπία Οδός, Ε65, Αιγαίου, Ιονία Οδός και Μορέας) οδηγώντας χιλιάδες εργαζόμενους στην ανεργία. Την προηγούμενη εβδομάδα ανακοινώθηκε επίσημα από τη γαλλική Bινσί, που έχει αναλάβει την εκτέλεση τμήματος (κοντά στην Πάτρα) του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνας - Τσακώνας (Ολυμπία Οδός) η παύση των εργασιών. Ο αριθμός των εργαζομένων στη συγκεκριμένη εργολαβία έχει περιοριστεί στους 80 από 400 που απασχολούνταν όταν το έργο εκτελούταν κανονικά. Από τον Ιούνιο εκτελούνται μόνο εργασίες συντήρησης, ενώ αναμένεται καθολική παύση εργασιών τον προσεχή Σεπτέμβρη.
Περίπου 2.800 εργαζόμενοι εκτιμάται ότι θα είναι η «συμβολή» της Ολυμπίας Οδού στην ενίσχυση της ανεργίας, ενώ ο αριθμός των ανέργων από τα έργα κατασκευής όλων των οδικών αξόνων αγγίζει τις 7.000. Στον αυτοκινητόδρομο Ε65 (Λαμία - Εγνατία Οδός) τα έργα έχουν σταματήσει προ διμήνου, αφήνοντας χίλιους εργαζόμενους στο δρόμο και στο Μορέα (Άγιος Βασίλειος - Καλαμάτα) δεκάδες απολύσεις γίνονται σε εβδομαδιαία βάση, με προοπτική μέχρι τα τέλη Ιουλίου να έχει απολυθεί το σύνολο των εργαζομένων.
Η παύση εργασιών στους νέους οδικούς άξονες, σηματοδοτεί ουσιαστικά τη διάλυση των συμβάσεων, που υπέγραψε το ελληνικό Δημόσιο με τις κατασκευαστικές εταιρείες και τις τράπεζες. Το ολοκληρωμένο φυσικό αντικείμενο των έργων στο σύνολό τους εκτιμάται (οι εταιρείες δεν παρέχουν ως όφειλαν επίσημα στοιχεία) ότι δεν ξεπερνά το 30%-40%.
Το κατασκευαστικό και τραπεζικό κεφάλαιο, επικαλούμενο οικονομικές δυσχέρειες, ως αποτέλεσμα των καθυστερήσεων στις απαλλοτριώσεις και τη μειωμένη κίνηση στους εθνικούς δρόμους, επιδιώκει νέες συμβάσεις προκειμένου να εξασφαλίσει τα υπερκέρδη που είχε αρχικά υπολογίσει. Δεν διστάζει μάλιστα να κάνει λόγο και για κίνδυνο χρεοκοπίας, όπως αναφέρθηκε από τους εκπροσώπους της Bινσί, στη συνάντηση που είχαν με το σωματείο των εργαζομένων στην εταιρεία, Η γαλαρία. Οι λόγοι που επικαλούνται οι ανάδοχοι είναι προσχηματικοί, αφού η μεν πρόοδος των απαλλοτριώσεων επιτρέπει την εκτέλεση εργασιών, ενώ η μείωση της κίνησης στους αυτοκινητοδρόμους, υπολείπεται κατά πολύ αυτής που είχε προβλεφθεί στις συμβάσεις.
Στοιχεία που είχαν δοθεί πρόσφατα στη δημοσιότητα σχετικά με την Ολύμπια Οδό από τον υφυπουργό υποδομών Γ. Μαγκριώτη, δεν επιβεβαιώνουν τους ισχυρισμούς της εταιρείας, η οποία (όπως και άλλες στην υπόλοιπη Ελλάδα) παρανόμως συνεχίζει –μετά τις 4 Aπριλίου– να εισπράττει τα διόδια του Ρίο, ενώ δεν έχει φανεί συνεπής στις μέχρι σήμερα συμβατικές της υποχρεώσεις.
Το σωματείο Η γαλαρία χαρακτηρίζει προκλητική τη στάση του κράτους, το οποίο ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις έχει καταβάλει στους εργολάβους ποσά που υπερβαίνουν αυτών που τους αναλογούν με βάση το ποσοστό του έργου που έχει εκτελεστεί σε κάθε περίπτωση, δεν προχωρά τις διαδικασίες προκειμένου να κηρυχτούν έκπτωτοι οι εργολάβοι, ακόμα και τώρα που τα έργα δεν εκτελούνται. Στην περίπτωση της Ολύμπιας Οδού, το ελληνικό Δημόσιο έχει καταβάλει το 60% περίπου της συμμετοχής του (περί τα 300 εκ. ευρώ) ενώ το εκτελεσμένο έργο δεν ξεπερνά το 35%. Και σαν να μην έφτανε αυτό, την ίδια ώρα που ζητούνται από τους εργαζόμενους ακόμα μεγαλύτερες οικονομικές θυσίες, το ελληνικό κράτος εμφανίζεται εξαιρετικά γαλαντόμο απέναντι στους εργολάβους: Ο λόγος γίνεται για την ανεκτική στάση που δείχνει απέναντι στη συνέχιση της είσπραξης των διοδίων από τους εργολάβους.
Την προηγούμενη εβδομάδα, κατά την εκδίκαση ασφαλιστικών μέτρων στην Πάτρα, προκειμένου να σταματήσει η είσπραξη των διοδίων στο Ρίο, ο εκπρόσωπος του Δημοσίου δήλωσε χαρακτηριστικά ότι «δεν υπάρχει λόγος να δημιουργείται θέμα, αφού αν δεν εισπράττονται τα διόδια από την ανάδοχο κοινοπραξία, θα εισπράττονται από το κράτος». Η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ (Ράχες Φθιώτιδας - Κλειδί Ημαθίας), ανακοίνωσε ότι θα υποβάλει μέχρι τα τέλη του μήνα, 15 αγωγές εναντίον επαγγελματιών οδηγών που δεν πληρώνουν διόδια.
Από την πλευρά τους οι τράπεζες έχουν κλείσει τη στρόφιγγα της χρηματοδότησης, προκειμένου να διαφυλάξουν τα κέρδη τους, επιδιώκοντας μία νέα διαπραγμάτευση που θα τους εξασφαλίσει αυξημένο επιτόκιο δανεισμού, σε σχέση με το 1% που προέβλεπαν οι αρχικές συμβάσεις.
Στην ανακοίνωση του σωματείου H γαλαρία τονίζεται ότι όποια λύση και να δοθεί με κριτήριο τις ανάγκες εργολάβων, κατασκευαστών και τραπεζιτών θα αποτελέσει σκάνδαλο, όπως σκάνδαλο αποτέλεσαν και οι συμβάσεις που υπογράφτηκαν κατά το πρόσφατο παρελθόν και οδήγησαν στο να πληρώνονται τα οδικά έργα στην Ελλάδα ακόμα και 12 φορές ακριβότερα, συγκριτικά με το κόστος αυτών σε άλλες χώρες της Ευρώπης (βλ. Ισπανία). Σε επικοινωνία που είχαμε με τον πρόεδρο του σωματείο, Θ. Τσελεπή, μας τόνισε ότι στην παρούσα φάση απαιτείται η συνέχιση της κατασκευής των έργων με αποκλειστικό κριτήριο της ανάγκες της κοινωνικής πλειοψηφίας. Συμπλήρωσε δε ότι θα πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα για τη προστασία των χιλιάδων ανέργων και την επιστροφή τους στην εργασία με αξιοπρεπείς όρους σε ό,τι αφορά τις αμοιβές και την ασφάλιση. Σε αυτή την κατεύθυνση το σωματείο από την προηγούμενη εβδομάδα έχει αναλάβει πρωτοβουλίες απέναντι στην κυβέρνηση και τους εργοδότες, οι οποίες θα κλιμακωθούν μέχρι τον προσεχή Σεπτέμβρη.
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)